Rakousích, našel nakladatele a redaktory ve Vídni a v Pešti, a také jsou to nejspíše vídeňští spisovatelé, v nichž žije požehnaná tradice Stifterova. Tím horlivěji a hlasitěji zastávali potřebu a zásadu českoněmecké literatury spisovatelé původu židovského, jejichž účast v novinářství a feuilletonistice od čtyřicátých let jest tak patrná. li mnohých z nich, kteří vyrostli uprostřed českého venkova, aneb na troskách pražskéh~ ghetta. byla němčina jazykem spíše dorozumívacím než mateřským; velmi často zpracovávali české náměty a nabývali tím pro svá díla originální příchuti, jinak jen z těžka dosažitelné - ale tyto obě okolnosti jim nevadily, aby. najdouce výhodnější podmínky a širší působiště, přetrhali později všecky vztahy k rodné půdě, ano stali se posléz odpovědnými nepřáteli jejího obyvatelstva slovanského, zvláště v jeh~ bojích za politickou samostatnost, která se jim za idealistického mládí zdála býti hodna nadšeného obdivu. OVšem pokud zasazena byla do rámce pouhé minulosti. vývoj této židovskoněmecké literatury v Čechách, jejíž vydatnou podporou jest pražské divadlo a pražská žurnalistika, jest souznačný s vývojem židovské emancipace, asimilace a posléze sionismu. Dala by se tu rozeznávati tři období. V prvním, jehož vrcholným datem jest rok 1848., horují českoněmečtí židé pro svobodu politickou, národní a náboženskou, prosycení myšlenkou emancipační; přijímají a přizpůsobují si myšlenkové i literární zásady Mladého Německa; zdůrazňují i v dějinných obrazech, jakými se rádi zabývají, politickou tendenci; přimykají se slohově k Lenauovi a Freiligrathovi - na české straně S. Kapper, na německé Móřic Hartmann a Ludvík Frankl jsou nejvýraznější. V období druhém, jež od sedmdesátých let vytrvává až přes příchod realistické Moderny, ovládne v českoněmeckém židovstvu požitkářství, těžící spokojeně z příjemných poměrů příživnických; umělecké epigonství a lahodný sensualism pojí se s filosofickým kvietismem a s umírněnou resignací; nehluboká lyrická reflexe, odvozené básnění dekorační zatlačí zájem o román a drama; vtipná feuiIletonistická kritikac bez hlubších ideových kořenů doplňuje toto navoněné a prázdné písemnictví Bedřicha Adlera, Huga Saluse a jiných. Nejmladší generace židovská mezi českými Němci staví se příkře proti zásadám svých otců: není ochotna se přizpůsobiti a zříci ple176