jež jej znepokojovala po léta. Vítězství mravní vůle nad smrtí, hvězdného osudu nad zmarem fenomenálním, nekonečného jitra slunné odvahy nad Hadem - to vše, co proudí volnými rytmy z dvojzpěvu Lampetiina'a~Faethusina v závěru "Faethonta" - vyvrcholuje Theerovo úsilí proniknouti tajemství smrti, zvládnouti je, vyrůsti na něm.* JevHi se Otakar Theer dnes, kdy choroba a umírání zastřely na čas jeho obraz z nejlepších let činnosti a tvoření, větší měrou básníkem smrti než dříve, smí to znamenati jen, že mezi našimi poety byl básní':kem smrti zvládnuté éticky a překonané metafysicky, smrti, jež jest záhadou, ale nikoliv propastí. Nezaplašoval v sebeklamném optimismu ani na smrtelném loži myšlenku na ni, když se blížila neúprosně, provázena bolestmi a únavOu; byly chvíle, kdy naslouchal odevzdaně jejímu lákání. Ale i po těchto hovorech dovedl se vzchopiti a tuše, že po noci problouzněné a horečné blíží se jitro, vyhlédal oknem jizby nemocniční, zda nenajde na šeřícím se nebi posla Heliova, stříbrného skřivana Faethonta. A těm, kdož jej milovali a jemu rozuměli, ukládal tak bezděky, aby na jeho pamět a v jeho stopách v modrých tmách sklánějících se nocí zasvěcených smrti, hledali jitřenku Života! (Prosinec 1917 a leden 1918) 4. Řeč nad hrobem. Vrátil ses, drahý příteli, do kraje, v jehož půdě tkvějí kořeny Tvého rodu, vrátil ses, ale nikdy zde neuslyšíš již šumících jezů široplecího Labe, více zde neuvidíš slunce v krvi západů, nad něž nikde není krásnějších. Na místě, kde jsi každoročně stával zadumán, nabízí Ti vychladlá země poslední lože, leč naše horké slzy taví půdu ztuhlou za dne předvánočního. Jako dítě opustil jsi požehnaný zdejší kraj; volala Tě Praha, kýval na Tebe širý svět, vábil Tě život svými tisícerými zázraky. Byl jsi ještě hochem, když zahořel jsi touhou státi se básníkem, a posud nám jiskří * Dvě z Theerových básni, vzniknuvších po "Faethontu" a nezařazených do knih lyríckých, znepokojují se představoll smrti, nikoliv však její záhadou,o jak zádumčivá elegie družného poslání "Za mrtvými" tak drsný a zběžný dřevoryt ,,!(plOtra Smrt" zrodily se za hromadného umirání světové válklJ, o níž věštila přísná tucha básníkova, že se za ní "vše, co není'célým mužem se skácí" - nelze dnes čísti bez pohnutí těchto lyrických dokumentů! 167