vykoupení již dokonaném? Či mluví z nich k čtenáři spíše tragický zák~>n Theerova života, podle něhož o každou jistotu a hlavně o vnitřní svobodu bylo třeba denně se rvát; "denně ji mozkem, krví a věrou. horkou svou živelnou bytostí celou vykupovat?" Za to do nejvlastnějších sfér života hrdinského a nepodmíněného. jehož velepísní jsou nejkrásnější básně knihy "Všemu na vzdory". nemá smrt již přístupu. Nedotýká se ani nejjemnějším dechem morových svých úst kvetoucí oblasti hrdého a šťttstného češství, zde hlásaného; neděsí básníka na strmé jeho cestě za novou a odvážnou formou rytmu a slova; nadarmo krouží kolem nadlidského hrdiny v památném triptychu "Golgota". Dokud vyvolený zdstává Synem božím. věren svému poslání, necouvaje ani na píď s cesty, k dokonalosti svrchované, dokud soustřeďuje veškeru mravní sílu, aby unesl kříž božství, těžký a zářivý, nemt'iže se smrt přiblížiti k němu. Nedbá jí ve vznešeném úsměvu jistoty, nepočítá s ní v blažené rozvaze svého úkolu. Hrdě a klidně mluví k žákům: "Sít budete život, když z rána jezdci proti vám vyjedou ř Vaše však cesta s pisni na rtech půjde mezi hřivou, srsti, ohonem, zrno své pod kopyta mecic žencům Smrti." Teprve ve chvíli, kdy Syn člověka zapochyboval, když padl pod božstvím, odcizil se Otci a sobě, přistupuje k němu smrt ... její jméno jest slabost, nevěra, myšlení podmíněné. Jak blízek jest tomuto přemoženému Synu člověka k zemi sražený syn Bohův Faethon! I on spěl k nejvyššímu i on toužil založit nový řád, i on prahnul zasednout k věčnému panování na trůn života. V hrdinském napětí mladické vůle za svrchovaným cílem nedbal o smrt, neboť nevěl'il v ni; kmitl-li se však jeho vzdornými pomysly její záludný pohled, viděl ji jinak než bezstarostní Olympané: ne jako bezmeznou vládkyni lidí, vzpírající se hadovitě zlatému kopí blažených měšťant'i, nýbrž jako pomocnici a služku úsilí o dokonalost. Titanská odvaha Faethontových slov: "Nad život vyššího je cos: za velkost a krásu smrt" - jest poslední odpověď Theerova k záhadě smrti, 166