tg chvíle čarovná / Bůh - vznět a proud a svit ° mne vdechne, s povrchu až země budu smyt / O štěstí / V jeho žilách kapkou krve být a srdcem slunečným hřmít v nová. věčně nová jitra /" Tu přestal býti Otakar Theer nevolníkem smrti. Její osten jest zlomen, království života nastává - života přísného. ale bohatého smyslem a cenou, života vykupovaného osobním hořem a sebezapřením. však stále zúčastněného na nejvyšším díle božském, na úsilovném spění tvorstva i stvořitele k dokonalosti: Jmenujme dokonalost tu svrchovaným poznáním záhady světa. nebo milosrdnou láskou ke všem trpícím. spatřujme ji v uměleckém díle prováděném všemi tviirčími i mravními mohutnostmi duše básnické nebo v spasitelské činnosti, podřizující individuální viili úkolu nadosobnímu - vždy láme se o ni všecka moc smrti. omezena na pomíjivou oblast jednotlivcova tr~ání a snažení. Tyto jistoty tvoří vlastní obsah knihy •• Všemu na vzdory". jež jest tou měrou zpěvem života, jako zpěvem smrti byly "Úzkosti a naděje": jakmile pomyslný hrdina této lyriky ven a ven dramatické najde sebe sama, oproštěna od smutkii lásky, mdloby. pleti a krve, zádumčivosti ze samoty, stesku nad štěstím nedosaženým. jakmile pozná. že určen je ne pro blaženství. nýbrž pro poslání. vždycky znovu naplní jej osvobozující jistota. že žije všemu na vzdory, i smrti na vzdory. Nevyhýbá se Jejím stezkám, ba usedává na chvíli v jejím údolí, kde se záludně strou fosforové páry. a kde nasládle chutná viině tlení. Čtěme melancholický vstup smyslně teskné apostrofy •• Cizince", nebo těžkou elegii divného pleťového kouzla •• Vzpomínka na mrtvou" - a zase, jako ve "Výpravách k Já". byť s uměním vyzrálým a s jistotou prožitku přistoupí k nám baudelairovský motiv o sesterství smrti a milostné rozkoše. Nebo dejme se proniknouti nabroušenými meči obou strašných básní. jejichž trýznivá nahost až vysiluje, •• Dva hlasy" a "Sladko je žítil" - opět. jako v některých kusech "Úzkostí a nadějí" zmocní se nás beznadějný smutek hmoty zasvěcené rozkladu a zmaru, smutek tím beznadějnější, čím vášnivěji lidská i umělecká viile Theerova proni~a tu realitu. Jsou tyto básně. tolik prosycené Theerovým mocným a plastickým smyslem skutečnostním. jenom dokládem toho, že touha po vykoupení byla v básníku silnější než jistota vědomí o 165