Nebyla sila básnické myšlenky Theerovy v tom, te tomuto smírnému a vlídnému hlasu smrti dovedl záhy odpověděti odvážným a závazným hlasem života, nýbrž ve způsobě, jak naň odpovídal. Stalo se to v"Monologu srpnové noci", který před "Faethontem" jest Theerovou básní nejdramatičtější. Není dojista náhodou, že tento tragický, ale vítězný zápas člověka se zoufalstvím umístil Theer kamsi na vysoké hory alpského rázu nad městem: viděli-li lyrikové impresionističtí nejvzne~enější velikost v moři věčně pohyblivém, měnivém, nestálém, hledal ji protiimpresionista Theer v přísné a nehnuté kráse velehor pod hvězdami posvátnými ve své věčnosti. Tam, unaven městem a rozko~emi, zneklidněn nepřetržitým dualismem života a nitra, cizí svět.u a cizejší sobě, stane za srpnové noci jeho poutník - týž, k němuž nedávno smrt tak vábně zpívala. Ale uzrál a zhořkl zatím a stal se nedůvěřivějším ke svodům zevních i vnitřních hlasů, ano i k metafysickému lákání smrti. S myslitelskou útočností, která připomíná noetickou odvahu Máchovu z nejkrásnější jeho lyriky filosofické i z Vilémovy meditace v "Máji", vniká najednou Theer za léčku smrti, které dříve věřil a se poddával: hrůza nekonečnosti, prožitá již v "Opuštěném lomu", příšera věčného přetělování a přerozování, kterou světelný monism Březinův velebil jako štěstí bytí neobmezeného, mechanický koloběh dění, zneuznávající vůle individuální, předstoupí před strhané zraky jako nejstrašnější masky zoufalství. Ve faethonské touze po nemožném osobuje si paroxystický člověk Theerův právo prolomiti věčný řád a stůj co stůj, všemu na vzdory prosaditi svou vůli, která si žádá nebytí. A zde, v náhlosti neprostředkované, s přelomem nadobro kontrastním, děje se Theerovo vykoupení: milost, ne vývoj, jak jest osudem a výsadou básníků lyrických. Theerovský poutník omdlel v křeči hrůzy, že přisouzená mu nekonečnost jest prokletím, ale procítá v.jasu poznání, že pouze proto přiřčena mu dráha neohraničená ani časem, ani prostorem, ani empirií, ani tuchou, aby ji konal v Bo)íu a s Bohem, duchovně a ve světle, jako tvůrčí prvek života vesměrného: "Ty, v hrůze zrozená, myšlenko věcna žití, jak zlatý letíš pták tam, kudy je mí jíti, svůj trylek radostný mi na pout střása;íe. O kouzlo přerodu! O ta;emných šťáv nitra 164