pro tváře krásných žen, obrazí její cynický poškleb; skutečnost se zbortí v její perspektivě. To! vlastní smysl "Tragické cesty", ukrytý motiv "Odpolední písně", jeden z myšlenkových útků "Opuštěného lomu", složité básně čistě theerovského rodu, zasazující metafysickou koncepci do temného obrazu kypící hmoty: jako léčky, z níž nelze se vyprostiti užil záludný osud děsu z nekonečna, který jest nad myšlenku smrti mučivější. Oba myšlenkové piHře, na nichž stojí "Úzkosti a naděje", zabývají se problémem smrti přímo tématicky: změřme vzdálenost, která leží mezi bolestnou resignací skladby "Smrt zpívá" a mezi mužnou odva~ hou "Monologu srpnové noci", a odhadli jsme dráhu, již třicetiletý Otakar Theer urazil od záporu ke kladu, od pokořené lidskosti k tvůrčímu božství, od pesimismu únavy k odhodlání činnosti. První monolog, vložený do úst laskavé sestře nevHdného života, má gracii reliefu an~ tického, pod nímž stojí útěšný nápis: nullique ea tristis imago. Všecka gotická hrůza sňata s obrazu smrti, příbuzenské rysy, o něž se sdfH se spánkem, jakoby vypracovány v poddajném mramoru, tichý azur řecké harmonie rozklenut nad říší smrti, jež jest "krajem pravdy, svo~ body, věčna". Ale těchto kladných hodnot dochází básník cestou an~ titése, jež jest protrpěna a vykoupena prolitou krví. Touha po smrti vzniká ze životní únavy, z nechuti a neschopnosti nésti déle břímě dne a horka, z potřeby spánku a úlevy - obraz smrti těšitelky vzniká jako kontrast kruté malby života, jenž jest drsným otrokářem, s dut~ kami v tvrdé dlani, s láhví pálenky a s plody chutnajícími po popelu. Teprve když byl příliš zotročen a schvácen tímto tyranem, nabývá theerovský člověk schopnosti, porozuměti lákání utěšitelky a násle~ dovati jí, když jej vábí: "Paní jsem laskavá; milujíc vraždím veškerou bolest. Ty, kterého noc přečasto nalezla se spánky v dlani, v mukách a s jazlJkem schromlým vmtř úst. (přilišná trýzeň tí vzala dar slova) na mne se podívej, na mne, jež jsem milenkou nejslaďsí, z jejíhož zraku věčného záníku víno lze pít, zániku vlídného, smírného f" 163