toť bezpečná forma zničení osobnosti a popření vine, pro ty, kdož nemají síly vléci dále život, kde opadaly iluse, a odkud vyvanula vdně opojení. Proto přivolá k sobě smrt •• Dobrodružství jedné noci" krásná a nadějná zpěvačka, jíž byla i démonickou jasností odhalena prázdnota lásky, umělecké slávy i víry, proto hyne samovraždou hrbatá a ošklivá služka Karla v povídce téhož jména, jakmile bezpečně si zjistila, že zištně a hrubě ji oklamal ten, jehož pokládala za vytouženého milence v bezútěšné prázdnotě svého marného života. Ve svazku těchto povídek, jejichž konci sní forma získána jest studiem novodobé novely francouzské a jejich napodobenin, možno pominouti polo naivní, poloironické pohádky "O zlém srdci", kde rozmarný vyprávěč sice dotýká se vedle formy smrti i jejího etického zhodnocení v duchu křesťanském, nelze však nezastaviti se u "Dne smrti". Formálně sotva by zaujala tato žalostná historie dokonávajícího maHře, který prohrál nadání i zdraví v manželství s nevěrnou koketou, a jemuž bezprostředně před skonem mozek předvede v mučivém filmu všecky obrazy jeho ponížení. Avšak konec povídky, rušící nejednou realistický obrys genrovými jednotlivostmi, značí veliký pokrok v Theerově řešení problému smrtí; spisovatel zavírá povídku slovy: "A pak přišla smrt. Nenávist, žárlivost, ješitnost, touhy i strach, jež 'eště před chvilkou čeřily hladinou duše nemocného, všechno to srovnala a uhladila, jako by nějaká ohromná ruka šinula se tiše po rozbouřených vlnách." Není zde, v pojetí i v obraze, tak výstižném.-a názorném, po prvé napověděno to, co znovu se vrací ve zralé lyrice Theerově: ddvěra ve smrt jako tišitelku,jako dárkyni klidu, jako vlídnou paní přinášející zapomenutí, oddech, jistotu klidu? Ve všech projevech Theerova básnického mládí proniká zásadní dualism života a smrti, jemuž poeta zd stal pak trvale věren a který rozvil a prohloubil ve shodě s dalším svým rozvojem myslitelským. Ve světě, v kterém stále a úporně válčí znepřátelené principy ducha a hmoty, svobodné vdle a mechanické nutnosti, požitku a tvoření, není odpovědnějších sokd než život a smrt; nechtějí a nemohou se vyrovnati - tot odvěký zákon světa, doléhající nemilosrdnou tíhou i na srdce lidské. Toto dualistické pojetí chová nesporně prvky dění dramatického:a tím se Otakar Theer liší podstatně ode dvou vddčích lyrikd onoho pokolení, od něhož sám doznaně přijímal nejvíce podnětil., od Jifiho Karáska a Otokara B~eziny. Básně Jiřího Karáska ze Lvovic 161