zmocňující se srdce při vědomí, že udeří hodina konce pro rozkoš, lásku, opojení - tak naivním milovníkem života nebyl již Theer ve" výpravách k Já". I smrt oslovoval halucinovaný poutník dvojím jazykem, kterým se mezi lidmi a věcmi dorozumíval na výpravě ke své prabytosti, ty.lasem sensací a hlasem intelektu. Žádal, aby i ona mu byla novou sensací, poslední rozkoší, nejmocnějším záchvěvem soustavy nervové. Očekával, že také ona ukojí nenasytnou zvědavost jeho rozumu, že nasytí ji svrchovaným poznáním, že pomdže mu odhaliti tajemství vlastního já. V této knize, kde každý verš zdá se být provoněn parfumem ženy, a kde v malátnosti letního dne krouží vzduch prosycený erotickým fluidem, pojata jest smrt jako poslední z milenek, obštědřujících i vraždících - jest to poměr vášnivý, leč naprosto bez posvěcení étického. Cosi z hořké a cynické moudrosti Baudelairovy lehlo na Theerovu koncepci: i "starý kapitán", jejž vzývá na závěru své knihy básník "Květd zla", duši unavenou marným kolísáním mezi splenem a ideálem, má dovézti na dno Neznáma, aby tam nalezla novou sensaci. Z pesimistického egoismu, jenž černou neproniknutelnou hradbou obemykal úzký a skvělý svět" Výprav k Já", toužil se Theer osvoboditi objektivační metodou povídek a báchorek "Pod stromem lásky". Toužil převzíti na svá bedra také hoře cizí, odhodlal se uprostřed světa tvrdého a výsměšného trpěti s bližními a zapomínaje/na chvíli vlastní tíhy, zamýšlel buditi soucit pro zlý neb teskný osud lidských soudruhd. A.le ti, o nichž vypráví výrazným a hutným slovem většinou sarkastického zabarvení, s bystrým smyslem pro ironické situace životní a s účinnou schopností řízně úsečné -karakteristiky, jsou až na nepatrné výjimky jeho duševní blíženci, dobrodruhové a ilusionisté v lásce, kteří nechtějí a nedovedou přežíti přeludu nelítostně ztroskotaného, otroci ženy, neschopní žíti bez stále nových sensací erotických, milovníci životního opojení, již však dychtí analyticky poznati a rozebrati příčiny a podmínky svého slastného omámení - jak patrno, jest tu dosaženo objektivace jen velmi neúplné. Ocitají-li se tito Theerovi osudoví a citoví podobenci v bezprostřední blízkosti smrti, stavějí se k ní nejinak než básník sám nedávno ve "Výpravách k Já". Nezapomenutelně bolestný verš kouzla mučivě odhaleného, do kterého Theer ve "Zklamání" zamkl hrdzu z milenčiny nevěry, jest takřka epigrafem vztahu erotických hrdind jeho ke smrti: "Smrt lííla kolem mne jak pták, ó proklínaná, a v zpěvu tázala se, chci-li zšíleti - -." Smrt 160