menán již smrtí, ale jeho temné oči, soustřeďující jasnou a intensivní pozornost myšlenkovou, propalovaly se překrásným žárem do života. Theer, jenž si byl odedávna navykl hleděti všem skutečnostem přímo do tváře bez ilusí a sebeklamll, věděl dobře o svém stavu a nic netajil přátelllm. Vyznal, že mnoho myslí na smrt, ba že po ní tou!ívá, ale zádumčivým tónem, v němž se chvělo sebeobvinění, dokládal, že upíná se pouze k její nižší formě, neschopen nyní zhodnocení metafysického: ne spojení s Bohem a věčné trvání v něm, nýbrž klid hrobu, vánek čeříCÍ-trávu nad hlavou, spánek bezbolestný vábily poutníka umdleného. A noc, která se valila vysokým oknem do syrové jizby nemocniční a na zsinalou tvář trpitelovu, dychtila kvapně splniti přání básníka, na jehož stolku mezi láhvičkami lékll a narkotik ležela rozečtená filosofie Schopenhauerova. Poslednímu mému setkání s Otakarem Theerem mohla by býti nadepsána hořce zoufalá slova z jeho básně "Sladko je žíti": ,,0 smrti, svlečená z romantiky, drsná, syrová, surová I" Byl to opravdu on, kdo v studeném přítmí umrlčí komory nemocniční zjevil se zpod bílého prostěradia? Vychládal právě, avšak D.a čele stály ještě stopy smrtelného potu; zamčené a propadlé oči i ústa polootevřená odnímaly/s hustým a zcuchaným vousem bolestné tváři osobní výraz a modelovaly v ní rysy rodinné; od těla vyhublého, které patřilo mučedníku dlouhé nemoci, nebylo možno nesoustřediti pohledu ke krásným a oduševnělým rukám básníka a myslitele. Ležel odvrácen ode mne, ano, ode všeho, co sluje život, činnost, dech, a každá vteřina vezdívala jej nažloutlým mramorem hloub do věčné samoty, kterou němě oslovila nezavřená ústa větou nedopověděnou. A tam, kam se obrátil, nebylo pro nás živoucí ani přístupu, ani práva. Bylo třeba trprve těchto obou nelítostných obrazil, znamenajících rozklad Theerovy lidské osobnosti, abych si plně uvědomil, že poeta, jenž v tolika obměnách myšlenky, obrazu a rytmu zpíval chválu vitality vystupňované až k paroxysmu, a který v čelo své nejzralejší knihy postavil plesnou apostrofu života-větru, života-slunce, života-deště, života-bouře, byl v nejspodnějších svých vrstvách básníkem smrti? Nestačí večísti se do jeho knih ve vývojovém sledu, aby vysvitlo. jak postupně v díle Theerově mphutní dvojzpěv života a smrti, a jak stále silněji zaklíná smrt melodickým lákáním do svého kruhu vzpírajícího se poetu? 158