Přímým pokračováním tohoto závěru "Úzkostí a nadějí" jest pak kniha Theerovy bolestné a chrabré mužnosti "Všemu na vzdory", zrozená tak cele z inspirace n~boženské, že dolista bude vedle plastiky Bílkovy, románové fIlosofie Šaldovy, hudby Vycpálkovy jmenována, až zastaví se budoucnost nad uměleckými dny, jimiž ve chvílích přerodu Evropy český duch mluvil se svým Bohem. Nerozuměl by dramatické povaze Theerova lyrismu ten, kdo bv se domníval, že básník drží božství jednou dosažené bez zkoušek a pochybností. Naopak, lidsky přesvědčující pravdivost díla spočívá v neposlední řadě v tom, že s krutostí sebeobžaloby zpovídá se poeta i z pokušení, která k němu přistupují, lákajíce jej v staré temnoty agnosticismu a hmotného prokletí; beznadějná mluva smrti v rodinovské visi "Sladko je žíti 1", vysílená mdloba plynoucí z hrtizy života zmařeného v mučivém diptychu "Dva hlasy" určují nejzazší mez, kam zašlo životní pokušení Theerovo v tomto období. Bdh nemtiže mysliteli zvichřené a tragické povahy Theerovy býti klidně velebnou samozřejmostí bossuetovskou; nelze nemysliti na Pascala, modlí-li se český básník (týž, který vyznal: "já denně se k vnitřní svobodě vzbouzel - denně byl nucen o ni se rvát - denně ji mozkem, krví a věrou - horkou, svou živelní bytostí celou - vykupovat") takto k svému Bohu: "Kterak najdu, nenalézaje 1 - Zda jsem tě již nenalezl, Otče mtij, - an tě hledám 1" Vlastním dramatem Theerova zápasu o božstvi - omezime-li se jen na lyriku a nemluvíme-li také o dramatě "Faethontu, kde zápas o božství provázen jest ještě druhým hlavnim motivem, titanským úsilím prosaditi proti olympskému determinismu zákon svobodn~ vdle člověkovy - ztistává biblický triptych "Golgota." S Macharovou stejnojmennou skladbou, ponořující, s monumentalitou dojista jedinečnou v básnickém díle svého tvdrce, děj na kříži do nejčernějších mračen dějinného pesimismu, má Theerova trojdílná tragédie metafysická málo společného; nejdeť v ni o založení historického křesťanství a o jeho chmurné výhledy, které oběť zakladatelovu jemu samému odhalí jako marné sebeoklamání, nýbrž o věčně se opakující drama lidského ducha, jenž pouze tehdy uchová v sobě synovství boží, těžce získané mravní kázní, nezapochybuje-li o něm ani na vteřinu. Trojí pokušení přistupuJe k Vyvolenému, pokušení rozkoše, pokušení moci, pokušení chiliastického ráje pro zástupy; všem odolá Vykupitel a v chvalozpěvech maže velebiti Pána i hlásati nové poselství duchového poznání 155