čiší z pošklebku vdeného v náladové "Řeči noci" po benediktinském chrámu: •• Těžka je služba Ilusi člověkal" • Vyvésti náboženské cítění a myšlení ze vzduchoprázdné oblasti marných ilusí do zcela bezprostřední skutečnosti, která netkví však v pouhém rozumovém přemítání a toliko v abstraktní dumě básníkově, nýbd jest prožita jako naléhavý a ve své tragice opojný osud - tol vlastní program Theerovy básnické knihy, v níž teprve našel sebe sama, sbírky •• Úzkosti a naděje~" Neodvážil bych se však tvrditi, že již zde, v lyrických zpovědech pesimisty, zazděného posud do hrůz hmoty a do teskností vzpomínek, vane a proudí posvátný boží dech. Bůh, po jehož žhoucím srdci básník prahne a jehož éternou podstatu rozechvěn cítí v rytmickém souzvuku čtyř živIli, vypravuje k němu teprve svou tajemnou a bezpečnou poselkyni, Smrt, aby ukázala mu, že i pro něho jest prostřeno u jasné tabule boží, jež však koná se zde na zemi, nikoliv v zásvětí transcendentna. V prvním monologu "Smrt zpívá" nezaznívá ještě z jejího poselství pozvání boží; jest to jen vábivý hlas klidu a vysvobození, který zve básníka k pochodu "z krátké lži v kraj svobody věčna." Vlastní dramatickou krisi přináší teprve závěrečná báseň knihy, náboženský Damašek Theerův, "Monolog srpnové noci." Vím, že právě Otakar Theer z mladších našich básníků nehlásí se nejméně k Máchovu myslitelskému a uměleckému dědictví, i nemohu nevysloviti myšlenky, že •• Monolog srpnové noci" navázán jest přímo tam, kde dozněl zoufanlivý výkřik Máchovy •. Noci" a druhého zpěvu "Máje" : táž metafysická hrůza ze Života nekonečného ve věčných proměnách, týž urputný nárok na právo na nebytí, tatáž horečná žízeň po zničení lomcuje u obou metafysiků mřížemi žaláře pozemského, kam padá s klidem až výsměšným jiskření nebeských hvězd. Než, třicetiletý Theer překonává důsledný nihilism pětadvacetiletého Máchy; usnul na horách tváří v tvář želané Smrtí, aby se probudil s jasným pocitem života věčného, ale neděsícího již, nýbrž opájejícího pomyslem světla proudícího z věků do věků, z vesmírů do vesmírů. A zde přesvědčení vitalistické, tento vzácný statek přítomného pokolení v Čethách, dává vznikati u Theera koncepci náboženské; ruka, jež křečovitě odmítala, spíná se k modlitbě, a ústa pronášejí svůj jitřní zpěv: "Bůh - vznět a proud a svit - mne vdechne, s povrchu až země budu smyt 1 - 6 štěstí 1 V jeho žilách kapkou krve být - a srdcem slunečným hřmět v nová, věčně novájitral" 154