že jsou dávno mrtvi, že jim přísluší pouze bolestné jsoucno přeludu. Ie přicházejí se zjevovat cizincdm a snílkdm. Bohové ve vyhnanství. jak zní hluboký výměr Heindv. Nyní obrací se k starořeckým bohdm též Otakar Theer, vedle Viktora Dyka vddčí lyrik toho pokolení, které chce pokračovati v básnickém dědictví Sovově a Březinově. Jeho obrat k antice mdže překvapiti ty, kdož milují jej především pro odvážnou schopnost nacházeti v prudkých rozporech vlastních modernímu složitému životu mocný lyrický vznět, a pro mladé mistrovství, s jakým jeho hutný a širodechý verš vykřesává ze skutečností drsných a bolestných novou, pdvodní krásu. Ale - neboť netřeba věru přihlížeti k několika rozkošnickopohanským výkřikdm "Výprav k já" - otevřme Theerovu knihu "Všemu na vzdory" a najdeme tam nejednu prdpravu k "Faethontu". Soustředěná chvíle tragického rozloučení s milenkou v "Elegii" vyvolala po prvé obraz Řecka, země Diorozené: vedle Charitek, obětovnic a hrdin vidí tam v pokojné kráse již nebeského Vozataje. který v moře stříbra smáčí zlatem okutou oj, Hélia, Faethontova' otce. Ale vidění, vznícené silou útěšného protikladu, propadá se příliš záhy: mravně přísný básník ví, že země bohd a krásy nemdže býti nikomu darována, že je třeba se jí dotrpět, k ní dordst, jí dozrát. A proto se mu helénství stává mravní školou velikosti a ryzosti myšlenkové i básnické. Nechce bohd jakýchkoliv, nýbrž touží jen po těch, které vzývali Řekové v zasvěcených hodinách hrdinství a které spatřovali, jak "na cestě k Pravdám řídí korby ze zlata sbité." Zná přísnou bdělost bohd, zná hlad po dokonalosti, kterým trvá řecký Olymp, ale zná i zachmuřenou moc Osudu. Ne přes to přese vše, ale právě proto pro vše, všemu na vzdory chce žíti s Bohem a s bohy, jak praví nejhlubší jeho báseň lyrická. A právě proto buší Faethon odvážnou rukou do okutých bran Hé liova hradu. (BFezen 1917) 2. Nad ložem smrtelným. Zdstane trvalou pýchou a ctí mladších básníkd českých. že naplnili své verše živoucím dechem božství, že po stezkách poznání i na cestách lásky hledali dychtivě pokorný a přece osvobozující styk 152