LYRICKÁ ŽEŇ JAROSLAVA KVAPILA (K padesátým naroz'ninám básníkovým dne 25. září 1918). První knihy básnického mládí Jaroslava Kvapila, psané a částečně také vydané ještě v letech osmdesátých, spadají do onoho vývojového období české poesie, které označuj{ a namnoze určuj{ dvě památné lyrické sbírky Jaroslava Vrchlického: "Dojmy a rozmary" .a •• Hudba v duši". Samy názvy obou těchto rozkošných, ba rozkošnických knih napovídají jejich podstatu: umělecké tvoření básníkovo nevzniká ani z mocných otřesů citového života, ani z hlubin těžkého přemýšlení o přírodě a osudu, nýbrž jest ovocem dojmového okouzlení, šťastného rozmaru, je! jako virtuos po strunách vybraného nástroje lehounkým smyčcem dotýkají se vnímavých a požitkářských čivů; odtud pak, řízena složitou kulturou i neúnavně pěstěnou kázní, line se měkká, opojná, půvabná duševní hudba, rozkoš ucha, výzdoba !ivota. K Vrchlickému přilnul Jaroslav Kvapil jako oddaný žák a uvědomělý pokračovatel hned od počátku, a těsný ten vztah lze sledovati i literárně od vřelé, ano obranné mistrovy předmluvy, kterou předeslallyrické knížečce svého následovníka. "Růžovému keři", až k vděčné a jásavé apoteose Jaroslava Vrchlického, jíž se nad otevřeným hrobem vyšehradským loučil Kvapil s velkým vůdcem a dárcem své básnické dráhy. V lyrických svých začátcích přimkl se Jaroslav Kvapil - se svorně spřízněnými vrstevníky, Jaromírem Boreckým a Oto~ karem Auředníčkem - právě k formalistické a rozkošnické haluzi rozvětveného tvoření Vroblického, II to tím více, že se přímo seznámil s francouzskými inspiráttlty tohoto zralého. ba přezrálého umění a že se od nich naučil lecčemu. čemu se robustnější básnická povaha Vrchlického vzpírala; takto připadá patero prvních sbírek Kvapilových od "Reliquií" až po "Tichou lásku" jako domyšlené pokračování "Dojmů a rozmarů". Ale pozorné oko uhodne při soustředěném čtení patrný odstín, který liší Jaroslava Kvapila od Vrchlického, a to nejsnáze tam, kde mladý básník jest nejvíce umělcem, na př. v půvabném "Růžovém keři". Je-li Vrchlick~u rozkoš smyslů a hra umění pouze příkrasou a doplňkem složitého života intelektuálního. který jej neustále spíná srozmanitými projevy kultury dějinné a umělecké. vyl::erpává se mladistvý 143