vým tendencím naší doby. Nestačí nám kvetoucí povrch věcí. chceme proniknouti k jejich bytostným kořenům. Nedovedeme se spokojiti dojmovou improvisacl. nýbd toužíme po uvědomělém dlle. jež jest promyšleno. stavěno. vyváženo v celku i v částech. Neuspokojuje nás. nacházíme-li za románem pouhého pijáka sensací, lovce okamžiků, milence chvíle, ať jeho žatva jest sebe rozkošnější; jenom myslivá hlava a tvořivá vdle mdže vybudovati skladný obraz života. který by naplnil lidské a umělecké potřeby přítomnosti. Čeho nám dnes především třeba, toť není svoboda, nýbrž kázeň, nikoliv uvolnění, nýbrž zákonnost - v umění jako v politice. Osvobozená pudovost. která byla dlouho nejmocnějším a nejpdsobivějším protestem proti válce a jejlm neočekávaným rubem. není dnes právě ničím jiným než kulturním nebezp-ečím. Umění. mravnost, náboženství musí nasaditi všecky páky, aby ji zákonností ovládly, zkrotily a tím postavily do požehnaných služeb vývoje. Jako výtvor skvělého impresionistického nadání. jako výmluvná apoteosa samoúčelné pudovosti miiže Šrámkovo "Tělo". dilo velkého básníka, byť ne zároveň umělce. pdsobiti dvojsečně. Není sporu, že je očekává velký úspěch a to zejména mezi mládeží. Má slovesné hodnoty, které je k němu opravňují, a tento rozbor nezatajil snad ani jedné z nich. Ale jednoho nebudiž. zapomenuto: umělecky i lidsky kniha včerejška. nikoliv zítřka. (1920)