telno ve stavbě světa, že souhrn dobra na zemi daleko přesahuje sumu zla, a že většinu zla a hříchu dopustil Bůh pouze proto, aby jimi bylo docíleno dobra vyššího, ano doznává, že jest v individuální moci člo~ věkově, zastaviti postup zla, které popudem některého z jeho bližních uvedeno bylo jako lavina v pohyb. To učinili Klárka svým utrpením a Jesenius svým nesobeckým odpuštěním, s oním zlem, s jehož černou a rudou barvou se u neodolatelného Jana setkávali. Positivistickým pozorovatelům Janovým jevila se jeho kletba jako osobní smyslnost a krutost, ale on sám, jasnozřivý mystik, pojímal ji jakožto vinu, kterouž převzal na svá bedra, když v jinošství zavraždil v Capui krásnou a ne~ lítostnou baronku Gabrielu Oppenwaldovou z rodiny protireformační ch hrabat Tristů, krvelačnich ukrutníků, jejichž viny volaly ještě v potomkyni tak pozdní o usmíření. Podobna jedné z Eumenid řeckého bájesloví, pronásledovala tato krví zbrocená Gabriela Jana Veselého s místa na místo, ze smyslného dobrodružství do ukrutenství, až usmířena navždy, uprchla, zažehnána posvátným úsměvem Janova dítěte, nad nímž se sklání Jesenius a Klára, muž a žena, nalezší se konečně v dokonalém souladu a štěstí. A tuto theodiceji, ven a ven optimistickou a kladnou ~ nemohu zde neopakovati Hamannova slova o vítězství názoru denního nad názo~ rem nočním ~ přenáší Ivan Olbracht ústy svého tématického mluvčího hraběte Trista, šlechetného a vykoupeného již otce Gabrielina, z osudů soukromých a rodinných na celou oblast dějinnou, tak široce osvětle~ nou požáry a reflektory války světové. Na vzdory nelítostné darwinské nauce o boji o život zvítězí v dějinách konečně dobro nad zlem, praktická víra v jednotu lidstva nad atavistickým sobectvím, jež národ za národem udržuje v pohybu; skryt a zneuznán, zastřelI determinismem přírodovědců a materialismem mocenských podnikatelů uskutečňuje se v lidstvu pokrok mravní zcela odlišný od pokroku technického, v jehož znamení prováděny byly nejfantastičtější hrůzy světové války. V tomto smyslu jest "Podivné přátelství herce Jesenia" románem vá~ lečným, jejž nese tendence Barbussova neb Rolandova jitřní "c1arté", bratříci národy a stavy za úsvitu nového věku, vroubí svými červánky poslední kapitoly knihy. Oba hrdi.nové románu zasahují do průběhu války tak, aby přivodili příchod t~oto jasu a jitra. Každý po svém: dobrodružný romantik Jan Veselý hyne jako účastník anarchistické mezinárodní vzpoury 133