sobnosti, která nezraje na výsluní ctižádosti, nýbrž tkvějíc kořeny v utrpení a zavlažujíc se slzami studu, obrací svou jemnou a vonnou korunku po klidných paprscích mravní úcty lidí, v nichž našla pravzor citové velikosti. Milostná úzkost o Kláru Brožkovou, popleněnou Janem, přerůstá v Jiřím Jeseniovi daleko jeho žárnvost na přítele, který mu urval milovanou Ženu, a tím, že J esenius dovede postupně vypleti zcela ze svého srdce mužské sobectví, že Veselému odpustí a tak po těžké zkoušce zachrání své přátelství k němu, stává se bolest Janem způsobená zvolna prvkem životodárným a podporujícím mravní růst, nad nějž Jeseniovi není nic vyššího. Takto se nakonec Jan Veselý ukáže oním "neklidem svatým v rouše šarlatovém", o němž mluví lyrický básník, "onou věčně z věčna tryskající silou, jež unese a složí na žhoucí srdce boží". Aktem přímo mystickým uvedeno jest to na vědomí Jeseniovi, když neviditelná ruka Janova zadrží jej v rozhodném okamžiku života před sebevraždou. Ale ani Klárky Jan Veselý nezahubil: s dítětem od něho nejprve pod srdcem a pak v náručí rostla uprostřed utrpení a skrze ně a chápala, že její cesta životní přece vede k dobrému a mužnému srdci Jiřího Jesenia, kterému se odpírala, dokud jí přístup k ženské dokonalosti zastiňovala temná koruna planého stromu poloumělecké ctižádosti. Nyní, když Jan Veselý jest mrtev, a když ona sama jest hluboce změněna, odhodlává se Klára Brožková přijíti k Jiřímu Jeseniovi i s Janovým synáčkem; oba jsou přijati s plesnou vděčností jako poselství od Jana, který takto Jeseniovi "mnohonásobně splácel za malé štěstí, které mu vzal." Leč Jiří J esenius sám nebyl již ten, kterého kdysi znal Jan Veselý, a před nímž uprchla tehdy zneuctěná Klára. To, co s radostným úžasem na hereckém výkonu Jeseniově zjistili diváci a kritikové, když po chirurgickém onemocnění a po sebevražedné krisi znovu vystoupil na Národním divadle, prožíval nyní sám i mravně: vášnivé patos osobnosti Jana Veselého přelilo se do Jeseniova etosu. "Jesenius cítil v duši zníti Janovy zvuky a v srdci planouti jeho oheň. Požehnaný chaos, jenž rodí světlo, požehnaný žár, jenž spájí prvky zvonu." Takto závěr "Podivného přátelství" není pouze dovršením mravního vývoje Jeseniova a justifikací Jana Veselého, ale i posledním slovem promyšlené theodiceje, kterou jest výpravný i dušezkumný obsah románu podložen. Ivan Olbracht věří s Leibnitzem, že zlo jest nevyhnu 132