jasného étika dar porozumění nebo pomoci, účasti nebo rady, úsměvu nebo posilujícího stisku mužné ruky. Jan Veselý, milovník absolutna, mluví na jiném, rovněž závažném místě skladby také o t~mto námětu. Nepopírá sám, že jest v něm kus dravého a chtivého sobce, který nejčastěji loupí a bere, avšak zpovídá se, že i on má inspirované okamžiky, ve kterých by se nejraději střemhlav vrhl do živlu mimo sebe, budiž to hloubh moře, nekonečnost horských mlh, nedohledná záhada duše přítelovy, utonul tam a dal své já nadobro pohltiti. Vůči Jiřímu Jeseniovi, kterého opravdu miluje, pociťuje Jan Veselý tuto touhu zvláštně přizpůsobenu a to v ladění, jež dokazuje, jak silně naň působil jeho étický druh; nechce Jiřímu dáti sebe celého, ale pouze to, co v sobě samém nachází nejkrásnějšího: "z jaké lásky tryskla touha vydati Jeseniovi vše dobré a ponechat si jen svoje démony!" Ne~, zde stojíme u tragické a kruté záhady v bytosti "žoldnéřského nez3'ízence" Jana Veselého. Netoliko vlastní smyslnost a ukrutnost, ale cosi iracionálního, silnějšího než Jan a vedoucího jej jako vůdce slepcův, nutí Jana Veselého, aby jednal jinak, než si přeje jeho vůle a jeho rozum. Chtěl by obdarovávat a olupuje, rozdával by rád radost a zanechává toliko bolest těm, jež miluje. Jiřímu Jeseniovi, nevěda arciť, na kom vybíjí kořistnickou svévoli divokého žoldnéře, uchvacuje a svádí milovanou dívku Kláru Brožkovou, která se mu takřka nabídla a vzdala sama, hnána slepým pudem, ne-li sebezničení, tedy dojista sebeponížení, jako by byl Jan v její hrdé a cudné bytosti odpírající Jeseniovi svou lásku a přijímající jeho polibek se smrtelným vzrušením, probudil osobnost jinou nebo jí do žil nakapal černou kapku jedu rozkladné vášně. Bolest Jeseniova z bezděčné zrady přítelovy jest těžká a úzkostná, a to tím spíše, že se hluboce podíval do Klářiny duše. Měří-Ii se opravdová mužnost románopisce psychologa podle toho, jak dovede zpodobiti vůni a pel ženství, jest postava této Kláry Brožkové přesvědčivým důkazem, že Ivanu Olbrachtovi nechybí k úplnosti muže-básníka ani nezbytný podíl polarity ženské. I ona je příslušnicí divadelního světa, snící o velikosti v umění, kterou její přísné a statečné srdce nemíní získati lacino, nýbrž za cenu odřeknutí se štěstí a pohodlí, i ona ve scénickém povolání ctí možnost hmotné a mravní nezávislosti na domově a světě, jemuž odrostla. Na rozdíl od Jesenia a Veselého-.jest však pouhou diletantkou; nahlédne přece v čas, že její sobecké a samolibé uměníčko nesmí státi v cestě růstu étické o nI