světla a pracovního rytmu jest také svátkem. Sám nazývá sebe těžkým člověkem, u něhož "bolest, vejde-li nezmizí již nikdy, ale tvrdne, přibírá na sebe nové krystaly a stává se těžší každým dnem." Jeseniův celý život, přísný a pevný, jest uvědoměle organisovaným dílem inteligence a vůle, kde nic nebylo přijato darem, nýbrž vše vykoupeno prací a kázní za stálé účasti kriticky kontrolujícího rozumu i neumdlévajícího svědomí, dávajícího každodenně otázku po odpovědnosti z vykonaných činů a poskytnutých podnětů:Jiří Jesenius, dnes první tragéd Národního divadla a kdysi zběh ze zámečnické dílny, kde stárli a Hásčeli jeho řemeslničtí předkové, přišel zdola a prahne neustále po stupňovaných výškách, avšak není si ničím více jist, než že tento plamen prahnoucí touhy třeba živiti pílí a sebezapíráním, krajním napětím mravních sil a bdíti při tom bez ustání. S tímto etickým typem umělce-intelektuála, který se v ničem nechce spoléhati na boží milost, setkáváme se nezřídka v dobách pozdní, vyspělé a snad již poněkud přezrálé kultury; literární znalec si při něm asi vzpomene na těžké a přísné postavy mužů u Tomáše Manna, leč povšimne si hned také, v čem se od nich Jiří Jesenius liší. Člověk inteligence a vůle jest v něm doplňován mužem nesmírné dobroty a jemnosti srdce, jenž by rád podaroval kde koho z přeplněných pokladnic své účastné, dělné a vytrvalé lásky a jenž trpí tím, že nachází příliš málo duší hodných ieho darů a ochotných přijmouti je. Tato zvláštní, spanilá sloha rozumové a mravní přísnosti i laskav:é něhy jest Olbrachtův psychologický objev, na nějž spisovatel může býti hrd; ohlédněme se však kol sebe a uvidíme, že právě v naší době vrací se ve vzdělanstvu ne-li tento typ celý, tedy dozajista nákresy a náběhy k němu. Ivan Olbracht ukázal přesvědčivě, kterak se povaha soumračné a skeptické doby obráží v duševním zrcadle tohoto jejího rozen ce : Jesenius jest relativista, který se ani nedovede rozkřídliti absolutní touhou po Bohu ani se neodváží vyznati víru v osobní nesmrtelnost; za to žije tak, že v každém počinu jeho plane stříbrným ohněm jiskra božství, a že každé jeho umělecké i lidské hnutí by zasloužilo znesmrtelnění. Obviňuje se opětně sám, že není povahou hrdinskou a bičuje se za války výčitkami pro svou nečinnost, ale on to jest, kdo si najde cestu pod český prapor u T erronu a kdo tam dokonce stane odborně připraven. Jeseniovo životní poslání, na' něž se soustředil v~emi silami své složité a sebezapíravé bytosti, slove divadlo, vášnivá láska jeho opojené 128