partie "Podivného přátelství" není nikterak psána vznosným lyrismem slohu, který stůj co stůj baží po tom, aby slul básnickým, nýbrž naopak zachycuje obrysy přítomnosti realismem velmi srostitým, ano i střízlivým; ale pod každým výjevem, každou kapitolu tepe básnické srdce v rytmu melodickém, jsouc kdykoliv schopno krutých disonancí života vybrati prvky pro vyšší řád rytmický. Na rozdíl od šedi, převládající v předchozí knize, dal Ivan Olbracht novému svému románu rozkvésti barvami a ohněm tragické životní hry; ne nadarmo se zpívá kdesi v knize chvála smyslnosti jakožto důkazu božské jiskry v člověku. Třebaže na tolika místech - a uvidíme ještě, jak významných a pochopíme také, že z básníkova promyšleného záměru - vsáhá do děje noc, přece nezalije knihu nikde hluc~ a neplodná temnota; i tma u Olbrachta prokvítá plameny a jiskří se hvězdami, ježto se jí dotkla síla živototvorná, ať jde o pozdní noc letní na venkově, která jihne ve vonné jitro, ať o hluboký půlnoční spánek pražský, skrývající zločin i lásku pod mlnný plášť mlčení a snění tisíců. Není snadno vyčerpati jednotnou formulí námětové bohatství "Podivného přátelství": rámec pražského románu divadelního a hereckého poskytl autorovi vítanou možnost, aby ve skladných typech, pojatých namnoze tragicky shrnul společenský život český za doby předválečné i za "vlády tmy", aby zkratkově zpodobil jeho otřes, rozvrat a očistu světovou katastrofou, ale především aby na titulním hrdinovi dovodil ne snad teoreticky, nýbrž v povahové plastice i v dějovém rytmu, kterak zkouška ohně a krve kalí kov jeho vzácného srdce v dokonalou ocel. Takto vyplňují kapitoly románu divadlo a válka, láska a krev, umění a revoluce, hlavně však to, co nelze -označiti případněji než slovem starého "Mága ze severu", zajíkajícího se v tušení vesměrných pravd: zápas názoru nočního s názorem denním. Nezdá se věru zbytečnou poznámka. kterou připojil autor na konci knihy, že byla psána v letech 1915-1917; vysvětlujeťjasně intensitu, s níž básník přistupuje k životu, ohroženému v kořenech svého bytí - miloval-li jej dříve srdcem oddaným a účastným, pojímá jej v "Podivném přátelství" do svého náručí, aby jej prudce přitiskl na hruď pobouřenou. Formový pokrok "Podivného přátelství" záleží především v tom. že se .Ivan Olbracht dovedl důsledně osvoboditi od útvaru monografického románu, v němž jediná postava jest výhradní nositelkou děje, určujíc centrálním svým postavením také ostatním figurám místo ve 126