dojmu, že básník nejlepší své hodnoty obětoval zde se zbytečnou ochotou dt'l.sledné metodě, prováděné skoro pedanticky. Čeho dříve dobýval bleskově jasným a plamenným nitrozřením, toho se chtěl nyní dobrati trpělivou analysou, nepohrdaje občas ani pochodem dialektickým. Svět Olbrachtt'l.v v druhé jeho knize se ne toliko zúžil,. ale jaksi zesivěl, ovadl, takže čtenář co chvíli se chtěl nevrle otázati: jaký to druh tíže zadrhuje hrdlo poetovi? Ale ani tvarově nebyl ~Žalář nejtemnější" pokrokem, jakého se bylo nadíti od uměleckého vývoje Olbrachtova. Těsně monografický jeho ráz s jedinou prokreslenou postavou v popředí a s hrstkou vedlejších figur bez plného životného objemu nepřipouštěl, aby se projevily skladebné schopnosti spisovatelovy, na něž jsme byli opravdu dychtivi, když od povídkářt'l. přešel mezi románopisce; byl to skoro jen rozměr, co opravňovalo onu psy~ chologickou studii nazývati se románem. Jedno ·arciť nezklamalo, a to byl právě znak, jímž Ivan Olbracht se tolik odlišuje od ostatních českých básníkt'l. románových, od umných konstruktért'l. výjimečných osudů i od šklebných epiků zborcené ubohostt lidské, od hořkých desilusionistt'l. i od dojmových vykládačů tragikomedie lásky; míním onu záhřevnou a svítivou sílu družné účasti, s níž se tento melodik citu nachyluje ke každé ze svých postav, aby se s ní polaskal z vnitřní potřeby svého srdce, které pod tíhou milosti se naklání jako štěp pod úrodou šťavnatých jablek. Snad bylo toto přechodní dílo pouhou oklikou, jíž se Ivan Olbracht, lépe poučen sám o sobě, vracel ke svému vlastnímu svérázu, snad bylo nutnou školou kázně, kterou někdejší virtuos povídkových improvisací musil projíti, než mohl se odvážiti opravdového románu společenského, široce založeného a psychologicky mnoho strunného - dnes již leží jako překonaná fáze za spisovatelem, neboť nová Olbrachtova skladba ~Podivné přátelství herce Je~enia" (1919) naráz rozplašuje obavy o další vývoj svého básníka. Budiž zde slovo básníka zdt'l.razněno ve svém nejvlastnějším významu, neboť ze sedmi vět Olbrachtovy symfonické skladby, pojmenovaných podle sedmi moderních děl dramatických, line se tak mocná melodie života, požehnaného ve svých darech a ztrátách, hloubkách i vírech, zrádných pt'l.lnocích i očistných jitrech, že pouze básník, posvěcený Bohem, mohl ji vyposlouchati z vlnobití skutečnosti, tříštícího se o bazaltevá skaliska věčnosti. Na tom nemění ničeho, že nejedna 125