nínem; ostatně tato pražská měšťácká dcerka Magda Veleb nová, .dítě nemocné a nečisté", není o nic htiře provedený příklad Scheinpnugova důsledně deterministického nazírání. Prostředí, kterým Antonín Dvořák prochází, potáceje se bezmocně vstříc svému zničení, není Karlu Scheinpnugovi pouhou pomtickou, aby všestranně objasnil svého pochybného reka, nýbrž vábí naturali~ stického románopisce zároveň, aby je zpodobil monograficky a tím své skladbě dal široké a hutné pozadí sociální. Jako satirický kronikář a neuprosný psycholog malého města byl K. Scheinpnug již dříve znám; i zde mají jeho obrázky slanských domácností a ulic ráz autentický a silnou barvu místní i s celou tou galerií studentských, dívčích a bur~ žoastických postav, s kterými osud uvádí v nějakou spojitost Antonína Dvořáka. Ale s nejmenší jistotou společenského kronikáře zatrpklého pošklebku namalovalScheinpflug v •• Poutech soužití" měšťáckou Prahu 90. let, kdy se v mládeži hlásily nové proudy: mladí reformátoři, stu~ dentští mluvkové, hospodští a šantanoví požitkáři, plesová jeunesse dorée, i měšťácké rodiny úředníkti žijí na hořkých stránkách Schein~ pnugových daleko intensivněji než na př. v obdobných románových studiích M. A. Šimáčka. Ať na malém městě či v Praze umí Scheinpflug zvláště pečlivě a názorně prokresliti postavy žensk~, které, na rozdíl od jeho prací dřívějšich, se již neřadí schematicky jen do dvou skupin, dravých smyslnic a křehounkých sentimentál; prohlédněme početnou galerii Toníkových studentských lásek: kolik tu odstíněných a oso~ bitých dívčích hlava mezi nimi dva tři náběhy k typu nejzajímavějšímu, ale nikoliv nejsnazšímu. novodobě uvědomělé ženy. pracovité, myslivé, statečné a čestné I Zvládnouti tak obsáhlou románovou látku úměrnou a jednotnou komposicí bylo by i pro zralého umělce těžkým úkolem; Karel Scheinpnug není ještě.daleko seň.Neumí se omezit, uskrovnit, v čas odmlčet; vkládá episody zbyte'čné. rozpřádá líčení nadobro podružná, trmácí sebe i čtenáře postavami a výjevy, které s pravým románovým dějem souvisí pouze zdaleka: tak obrázky hospodské lžibohémy pražské, studentské boje o Rukopisy neb debaty protioficiálních reformátorti v druhém díle mohly bez úhony celku odpadnouti právě tak jako leccos ze studentské kroniky slanské v první knize. Ale autor přece jen cítil potřeb~ a závazek pokusiti se o komposiční seskupení látky, která hy se ji~k rozpadla v pouhou kroniku, což jest mu ke cti; tak na př. 123