pevně přimkl k osobě, s kterou jest od dětinství svázán tolikerými vztahy. Tato dvojnásobná bezmocnost, tetina i Antonínova, vůči tupému a krutému osudu, prožita jest spisovatelem s bolestnou intensitou hluboké soustrázně, která posvěcuje; rovněž úpěnlivé a marné toužení Antonína Dvořáka, aby vybředl ze smyslné a trpné bídy měšťácké neřestnosti, kam byl uvržen svým sňatkem, prosyceno je mocnou mravní účastí autora-psychologa; ale nade vše zalévá tuto kroniku mravního chátrání vlídným světlem tvořivé a vykupitelské humanity Scheinpnugovo vřelé porozumění obětavému hrdinství tety Anny, v které proti běžným typům staropanenské malodušnosti a sobectví vytvořil spisovatel skoro skulpturální postavu kladných ctností nadosobnich. Těmito etickými hodnotami vykoupil Karel Scheinpflug alespoň částečné své dílo z trapného a dusného naturalismu, který nejednu kapitolu románu zalévá aŽ nesnesitelně svým neproniknutelným dýmem a svou nažloutlou mlhou. Příznačno jest pro naturalistu Scheinpnuga zvláště, že všecky jeho postavy jsou netolíko popsány, ale i determinovány fysicky a fysiolog~ky, takže duševní jejich život ve všech svých projevech jest téměř jen výslednicí předpokladů tělesných, podmínek svého prostředí, ano i rodové dědičnosti. Hrdina "Pout soužití" jest přímo klinickým příkladem přírodovědeckého a sociologického determinismu: syn matky souchotinářky a otce alkoholika přináší si do života kromě oslabeného ústrojí, které hned v dětství plicní choroba ještě rozvrátí, prudkou pohlavní smyslnost a nedostatečnou odolnost vůči zevním vlivům; fim vehnán jest po měnivé hře jinošských dobrodružství lásek duševních i tělesných do katastrofálního manželství s nenasytnou smyslnicí, která vyssaje všecku jeho životní sílu a zároveň se svou hanebnou rodinou až k psovství si ochočí jeho vůli: mravní libertinism v mládeži přechodné doby, snaha chudého hocha vyšvihnouti se společensky, působení velkoměstského prostředí na naivní duši venkovanovu - to vše urychli rozklad úpadkové bytosti ctižádostivce bez vůle, jakým jest tento bědný Antonín Dvořák, koncipista pražského magistrátu. Karel Scheinpnug honosí se zvláštní naléhavou palčivostí naturalistického štětce, kterou osvědčuje ve výjevech pohlavní brutality, ať jde o záchvěvy "probuzeného jara" v slanském gymnasistovi, ať o žalostná vítězství smyslů z prvního roku na universitě, či zvláště o dusné a kalné výbuchy pohlavního rozkošnictví a ukrutenství Magdina nad Anto 122