ovšem toho všeho dostává se nám v Scheinpflugově nelítostném obraze lidské ubohosti měrou vrchovatou. Ale jeho naturalismus má kořeny mnohem hlubší; jeť u něho způsob podání nutným výrazem celistvého pojetí člověka a společnosti. Již původní název románu "Symbiosa", který v knižním vydání ustoupil přibližnému, ale mnohem méně výraznému ztlumočení "Pouta soužití", odhaloval Scheinpflugův přímo fysiologický názor o dění sociálním: docela stejně jako u živočichův a rostlin zjistil zkoumavý pohled básníkův i mezi lidmi soužití dvou organismů, které takřka skládají ústrojnou jednotku; jsou na sebe nutně odkázány a prospívají si druh druhu; hyne-Ii jeden, bere za své i druhý. V Scheinpflugově románě jsou to teta Anna Střízková a její synovec Antonín Dvořák. Po smrti sestřině ujímá se stará panna jejího synka a v jeho výchově nachází smysl svého bezútěšného života pracovité osamělé slanské švadleny; nedbajíc, že spolužáci a škola, styky s knihami i děvčaty jí milovaného Toníka stále více odcizují, přissává se k němu celou bytostí, hotova vždy nasaditi vše, aby si ho zachránila. Když Antonín Dvořák odchází na studie do Prahy, přetrhává sám vědomě i nevědomky postupně svazky, které jej k tetě poutají, aby se jí posléze v mravní lži a smyslné pustotě pražského měšťáctva, kam se neblaze přižení, ztratil nadobro. Ale teta Anna, již dlouholetá symbiosa vyzbrojila všemi 'ttlastnostmi neústupné, žárlivé, leč zároveň krajně obětavé matky, nespouští se svého hocha; jde zachránit rozpadající se rodinný život synovcův a jeho zanedbané dítě; vystavuje neomezenou svou lásku krutým ordaliím, jež na ní provádí mrzká a vilná žena Antonínova; chce starostlivou něhou vykoupiti chátrající organism svého vychovance. Jest již pozdě, neboť Antonín Dvořák jest duševně a tělesně ztracen; hyne v téže chvíli, když, vyštvána jeho hanebnou ženou-samicí Magdou. odchází jeho teta skončit násilně svůj život č již bez obsahu a"bez cíle. Na posledních kapitolách této symbiosy leží nesporně jakási pečet tragiky, vymykající se základní fysiologické obdobě a původnímu naturalistickému pojetí: čím si jistěji teta Anna uvědomuje. že její adoptivní syn jest pro ni nenávratně ztracen, tím vášnivěji se vzpíná po společenství s ním, chtějíc je stůj co stůj obnoviti, rovněž však i Antonín, jehož bytost již již se rozpadává, pociťuje, že záchranou by mu mohla býti. jediné jeho mravní matka, třebaže sám nemá sil, aby se 121