někdejších helenistických studil řecká slova, jimiž tragikové antičtí označovali neúprosný, odvěký, neodvratný osud; zoufalý fatalistlÍ se ho zmocní, a on dobře vidí, jak vběhl do slepé uličky. Avšak Antonín Vondrejc, člověk bez ilusí a přísný sebepozorovatel bez sebeoklamávání se, řekne si vždycky v očistné a přece neplodné samotrýzni: Já to byl, kdo vběhl do slepé uličky, nikdo se na mně neprohřešil, a nikomu za svt1j osud nemohu dávati vinu. Nejednou si uvědomí také, že jeho praosudem byl tragický, ale snad spíše tragikomický vztah k ženám. Kučeravý krasavec Vondrejc, jehož kštice a oči budily ještě na smrtelné posteli ženinu zálibu, měl štěstí u žen, ale jako všichni smyslní slaboši, nedovedl dobývat, nýbrž podléhal sám předčasně, aby se více nemohl vymaniti. Kmitnou se knihou dvě, tři episodní postavy dívčí, vt1či nimž Vondrejc pokaždé prohrál, leč čím jsou proti figuře jeho osudové milenky, židovské sklepnice v pivovaru, Elsy Pinkusfeldové, vulgo Anny? Nevím, zda se K. M. Čapkovi-Chodu podařila kdy taková figura,jako tato monumentální samice, jejíž těžká a plemenná animálnost má cosi zolovského, a v níž přece jasnozření psychologa bez předsudku odhalila celou škálu nejčistších t6nt1 lidských. Dlouho vidh Antonín Vondrejc v této bujně rozkvetlé a pohlavně nenasytné ženě, které se chce stt1j co stt1j vymknouti, aniž k tomu má síly, v této robustní holce z lidu, ale z lidu docela jiného, než jest lid náš, v této židovsky pověrečné odpadlici ke křesťanství, jen a jen svého upíra, jenž mu vzal sílu, svobodu, sebeurčení a tupí sám sebe za to, že nastavuje své bílé hrdlo překrveným rtt1m a dravčím zubt1m tohoto krásného a neukojitelného vlkodlaka. Smrtelný zápas Vondrejct1m se všemi svými tragikomickými situacemi, kdy AntonínVondrejc, umíraje, stává se otcem děvčátka, pak svědkem při křtu Annině, posléze in articulo mortis jejím zákonným manželem podle katolického ritu, poučí ho, že Anně r~zúměl právě tak málo, jako svému osudu. Byly doby v jejich vespolném styku, kdy ho Anna chtěla k sobě připoutati lstí, byly chvíle, že hmotné oběti, přinášené bohémovi tou těžce pracující sklepnicí, mohly se vykládati jako židovský úskok její, právem se mohla vzpouzeti mužská žárlivost Vondrejcova proti samozřejmosti, s níž kráska pivovarské zahrady přiiímala dvornosti svých nachmelených ctitelt1; nezt1stal odumírající básník na svém Záhořově loži ušetřen záludných zkoušek, kdy Anna na chvíli proklínala své mateřství i manželství 116