věku, zároveň barbarsky pudovém i rozumově titanském, zápasí jiskra božství s troudem opičáctví. Čapkova záliba v dějových i povahových upř{lišenostech, jeho karikaturní sklon, jeho dar výstřední grotesky nejsou pouhými prostředky slohovými, jimiž myslivý umělec překonává studenou trpnost metody naturalistkké; toť zároveň umělecké důsledky jeho názoru na svět· i na osud. Řeknu hned: K. M. Čapek.Chod pohlíží na svět a osud pesimisticky, a tento pesimism jest tím černější, čím jest v něm méně vznešeného patosu a tragických postojů. Nazval bych jej pesimismem tragikomickým. Hle, člověče, jenž jsi vznikl tím, že boží dech oživil žmolec pozemského bláta - praví tento zahořklý Kazatel s posměšným tahem kolem rozhorlených úst - můžeš vzlétnout až kamsi k nebesům: metafysické jasnozření, umělecký sen, vědecká koncepceJ jsou ti přisouzeny jako cíl. Leť si, leť, jenom nezapomínej, že nedoletíš; před samým cílem přivěsí se ti jako závaží na nohy existenční bída a pudová úzkost tvého podmíněného pozemšťanství. Budeš se střemhlav řítiti k zemi, a aby sis vypil svůj kalich žluči až na dno, nepozbudeš při tom nadobro vě· domí, nýbrž při pádu budeš si stále připomínati, do jaké hloubky klesáš. Snad tam dopadneš do měkkého ženina naručí a počneš pak velebiti spojení s ženou jako jinou možnost přiblížení se k božskosti, ale to co nazýváš eufemisticky láskou, není než ochočený chtíč, průhledná šaráda smyslnosti, snaha o pohodlí, podobně jako za domnělým přátelstvím skrývá se vlastně zakuklená závist, opatrné sokovství, maskovaná nedůvěra. Usni v extasi a procitna, uvidíš seděti u svého lože směšnost. Podívej se idealismu na dno a nalezneš tam samolibé bláznovství. Hledej tragiku a zjistíš na konec, že se objevuje výlučně v průvodu grotesky. Život není než marným a vysilujícím zápasem o smrt, a smrt? Hrob obílený, který sic zdá' se zevnitř krásný, ale vnitř jest pln kosti umrlčích a vší nečistoty. Hořkou tu filosofii svého tragikomického pesimismu vtělil K. M. Čapek-Chod posud nejúplněji do velkého pražského románu Hr urbina g, kde však skoro svévolně umlčel sám prvky tragické, zdůrazniv s pří. lišnou horlivostí, jak konec konců všecek život umělců i krasavic, badatelů i sportovců, podnikatelů i dobrodruhů, milenek i podivínů rozměkne v černavé, slizké a pohodlné bahno. Spisovateli samému, který zde pracoval krajně objektivně, nemohlo tu dojista ujíti, že svou 113