PO CESTÁCH ČESKÉHO ROMÁNU SOUDOBÉHO 1. Román Antonína Vondrejce. Románovou skladbou o "Kašparu Lénovi, mstiteli" dobral se před deseti lety K. M. Čapek~Chod po mnohých oklikách a odbočkách svého samorostlého svérázu v psychologii i v umění vypravovatelském: od té chvíle jde bezpečným a těžkým svým krokem po cestě dobře pro-myšlené k cíli odvážně vytčenému, a jest skutečně zajímavou i radostnou podívanou sledovati, jak tato dráha, zarývající se občas hlubokým a neschůdným úvozem do vzdorovitých a skalnatých vrstev temného naturalismu, rok za rokem, knihu za knihou stoupá. Vlastním východiskem veškerých Čapkových povídkových i román O:'" vých studííjest monografický rozbor životního prostředí. Jako odborník, zasvěcený i do nejskrytějších tajů a vyzbrojený také příslušným bohatstvím terminologie, byť nejodlehlejší, K. M. Čapek-Chod proniká až ke dřeni nejrozmanitějších životních úkonů a povolání, aby ukázal, jak jednotlivec ve způsobech svého nazírání, projevu i konání jest podmiňován a určován svým stavem a jeho ovzduším, protože pak hrdinové Čapkovi jsou z valné části jednostrannými vášnivcí a bezohlednými monomany, nabývá toto deterministické působení v jeho pro-pracovaném a přesvědčivém podání rázu až patologicky děsivého.· K. M. Čapek-Chod jde ještě o krok dále. Ukazuje opětovně, kterak určitý sociální úkon a životní prostředí člověkovo přímo vytvářejí jeho osobní tragiku a neodvratně připravují jeho pád, když byly nadobro prostoupily celou jeho povahu a obměnily jeho vrozené sklony pudové i mravní, jež v Čapkově podání rýsují se s prímitivismem až atavistickým; tím se stává, že drtivé katastrofy jeho románových hrdin působí namnoze jako speciální případy společenského přírodopisu, nedosahujíce platnosti obecně lidské. V tom ve všem hlásí se K. M. Čapek-Chod k praporu naturalismu, pod nímž jako jeden z prvních u nás před čtvrtstoletím vystoupil. Jest naturalistou ještě jiným průkazným znakem. Vlastní oblastí, v níž se jeho psychologie cítí zvláště bezpečnou, jest společenský Ú .• padek: odumírání rodiny a její fysický a mravní rozklad, nezadditelný rozvrat duševních i tělesných sil badajícího či tvořícího individua, které přepialo a zároveň poplenilo svou soustředěnou energii, postupné 111