kému opravňuje věrné plnění mravního poslání. Vábilo by, citovati nejeden odstavec z této statečné zpovědi, vrcholící krásným přiznáním: nPracujeme, protože nemůžeme nepracovat a pracujeme pokrokově, protože je to v kyslíkové povaze našich duší, které nemohou jinak." Ale nemohu-li zde uvésti více, vypíši alespoň pasus, kde Gan-ma za sebe i za své druhy vymezuje kladné zásady starého realismu: nSmíme říci, že jsme postavili v Čechách vyšší a přísnější ideál spiscva tele, vytkli jsme jiný vyšší názor na jeho společenský úkon, na jeho mravní odpovědnost ke své době a k vrstevníkům. Písemnictví přestalo pro nás býti h.!ou a zábavou, pouhým vykrašlováním a vyzlacováním bytí; hleděli jsme na ně jako na těžkou, vážnou práci pro důležité cíle mravní. Spisovatel byl pro nás dělníkem a vojákem národa, dílo jeho mělo být pomocí, jak se onentovat v životě, jak si uvědomit, kolik hodin uhodilo na orloji lidstva. Talent spisovatelský nebyl pro nás právním titulem, to jest nárokem pro jeho majitele, aby se mu dostalo pro to v lidské společnosti výsadního, kulturního postavení, ctí a výhod, nýbrž talent byl v našich očích povinností ku práci a to ku práci tím větší, čím talent byl větší. Služba přítomnému životu, jeho potřebám, byla nám hlavní a první službou spisovatelskou: vést své bratry ve bludech, zoufalých rozpacích a pochybách, ukazovat jim s větších výšin smysl života." K tomuto dokumentárnímu vyznání připojil bych rád ještě jen stručnou a upřímnou poznámkú, k níž mně dává právo, tuším, právě okolnost, že jsem sám k vyznavačům a spolupracovníkům českého realismu nenáležel. V Gammovýchslovechnení - zdá se mi - dostatečně zdůrazněn národní prvek realismu, na který nesmí býti zapomínáno u české kulturní družiny, jež osudným omylem vytáhla do pole s matoucím článkem rozkolísaného H. G. Schauera a proto po dlouhou dobu byla viněna z nenárodnosti. Víme dnes všichni, že bylo to obvinění plané, ba protismyslné, stejně jako u pokolení Nerudova u nás, neb u Mladého Německa za hranicemi. Na Gammových statích, feui11etonech a kritikách možno krok za krokem sledovati, jak všecky sociální, mravní i veřejné reformy našeho realismu byly myšleny po česku, pro zvláštní naše národní potřew a poměry, se stálým a úzkostlivým vztahem k skutečnosti domácí. Viděli jsme, že Gustav Jaroš, dobrý Evropan znalostmi i zálibami, přijal velmi mnoho z myšlení a tíhnutí zahraničního, ale to jej učinilo kritikem a novinářem skutečně národním, že vždy 109