z podobných pohodlných ilusí. Z "Publikánů a hříšníků", kreslených v úsečných zkratkách s reliefním přímo smyslem pro karakterističnost, vane však zásada na pohled opačná; Jaroš vyjadřuje ji sám v úvodním slově takto: "Nelíčil jsem svoje hříšníky jako pouhý černý dav - chtěl jsem je vymalovat s kusem světla se světlejším koufem lidské duše." Jestliže národně společenské invektivy Gammových statí a feuilletonů namnoze prodšeny jsou oním palčivým poznáním ze "Slávy", proudí tato světlá a laskavá jistota' "Publikánů a hříšníků" z většiny jeho studií a článků věnovaných sociálním kladům. Najíti v posledním ubožáku paprsek božské záře, vznítiti jej i v duši čtenáře dotud necitelného aneb lhostejného, dovoditi, že p •. ávě s tímto údělem jasu třeba řešiti otázku spravedlnosti mezi společenskými skupinami - toť Gammova zásada a snaha ústřední. Proto mezi malíři všech národů a dob staví nejvýše velkého čaroděje světla nikoliv jen hmotného, nýbrž také mravně očistného, Rembrandta, proto uctívá celým srdcem Dostojevského, z jehož románových tragédií bídy a zločinu, neřesti a zoufalství line se tolik božského svitu; proto nedůvěřuje plně křesťanství, že svého člověka a jeho cnost vychovává příliš v temnotách a pro temnoty; proto čeká ozdravení z fysického úpadku lidstva hlavně od přímého styku se sluncem, od koupele v něm, od dětinského zpřátelení se s jeho životadárnou, věčně mladou milostí. Gustav Jaroš věnoval záhy své publicistické schopnosti realistickému křídlu moderního hnutí literárního v létech devadesátých; byl tu (v "Čase" i v "České stráži") z novinářů nejschopnějších. To, co v něm samém bylo nejopravdovějšího, krylo se s kulturními náklonnostmi a snahami této kulturní družiny, jíž mimoděk oba svazečky "Brázdy" stavějí čestný památník. Čistě realistický jest Gammův odpor k formalismu a k rozkošnictví v krasovědě i umění, jeho živý zájem sociální a jeho trvalé zaujetí étické; po realisticku dívá se tento obdivovatel myšlenkové Anglie a slovesného Ruska na literaturu, umění i vědu jako na společenskou záležitost národního svědomí; starý realismus hlásí se i z Gammova bezohledně kritického tónu nelekajícího se rány, který způsoboval bolest často, když chtěl hojiti a léčiti. Gamma připomíná si v "Brázdě" sám tuto niternou solidárnost realistickou, a nelze bez pohnutí čísti jeho památnou stať "Novinář" kde celý, zralý muž účtuje se svým životním působením, a to se skromností, již ukládají vysoké, nedosažené cíle, zároveň však se sebevědomím, k ja 108