uvědomuje si sám - a mysllm dokonce. že velmi rád - jak jeho mravní a společenský názor příčí se mínění v Čechách obecnému a jmenovitě jak jest nesrovnatelný s běžným současným úsilím o hos~ podářský rozkvět. o národní zbohatnutí, o výrobu nových potřeb a prostředků k jejich ukájení - až svéhlavě však zastává svůj spole~ čenský simplismus. svou morálku sekty mravně dokonalé, ale z ostat~ ního světa vyloučené. svou étiku prostě neuskutečnitelnou na křižovatce střední Evropy. Hospodářští a společenští kritikové, kteří vidí skutečnost mnohem složitěji, dovodí dojista absurdnost nejednoho tvrzení Gammova, budou-li se jeho temperamentními a neohroženými vývody vůbec zabývati. Nebudou-li však. projeví jen znovu, že dívají se na český život kuse a neúplně, neboť závažnou sociální skutečností jest také mravní hlas. jenž z plnosti přesvědčení protestuje a to důsledně a zásadně proti hmotným skutečnostem dotud převládajícím. Pro vzdělaného čtenáře není ovšem ani na okamžik tajemstvím. že zásady Jarošovy nevyskočily jako ozbrojená .Pallas Athene z hlavy spisovatelovy. nýbrž že jsou spíše skladným zpracováním anglických, ruských i severských myšlenek o sociálním. mravním i estetickém obrození a omlazení úpadkové Evropy kapitalistické. a že český myslitel je zároveň zcelil a pronikavě přizpůsobil národním potřebám domácím. Virtuální zdroje Jarošova myšlení byly již jinde vytčeny, a autor sám naznačil je ostatně v "Brázdě" sám nejednou nápovědí. Mně vábí zde spíše ukázati. kolik nejvlastnějšího obsahu osobního vnesl Gustav Jaroš do svých zásad a zároveň jak těsně souvisí s kul~ turně kritickou družinou. jejímž po léta byl vítaným a horlivým mluvčím. Odmlčev se jako beletrista velmi záhy a věnovav nejlepší léta kulturnímu novinářství. zavinil spisovatel "Brázdy" sám. že pro Gammu bude zapomenuto na Gustava Jaroše t. j. pro kritického publicistu na básníka a povídkáře. Nemyslím, že právem. Jak pokus o básnickou povídku s burleskními jednotlivostmi a se širokým rámcem výpravným "Sláva", tak sbírka črt a povídek ze všedního života pražského "Publikáni a hříšníci" (obě z roku 1891) mají čestné místo ve vývoji realistického slohu českého. V literární, hořké selance z národního obrození shledávám již karakteristický sklon Jarošův hledati příliš lidskou malichernost a marnost právě za hromadnými zjevy, jež se 0věšují lesklými fábory vznešené ideovosti: život trpce a zdravě vyvádí 107