ního, kterému se pak v druhém, tuším, významnějším díle své "Brázdy" oddává spisovatel výlučně, ať píše promyšlené soustavné studie "Peklo dětí", "Ovoce a strom", "Ten druhý Čech" (o dru Klímovi), nebo ať s rozmarem novinářského besedníka promlouvá o drobných tématech každodennosti, či ať s hořkostí zraněného, ale neúchylného idealisty rozjímá o patologii českého života veřejného ("Poznámky sociální", •• Pelyněk z Čech", "Z novinářova zápisníku "). Gamma má říznou ironii, bodavý vtip, útočnou výmluvnost, která se často rozlévá mnoho slovně a nečlenitě příliš do široka; umí případ domyslit co nejvšeobecněji, odhalit sociální a kulturní souvislosti způsobem zcela neočekávaným a překvapujícím, propaluje se k jádru věci a ke kořeni zla; nekáře a netresce jen, ale povzbuzuje také, ukazuje cestu k nápravě, a nHnou útěchou jako světlým líčením vnáší vděku plný živel do svého příkrého horlitelství. Ale, co dodává Jarošově kritice života zvláštní váhy, toť základní její rys: není novinářsky příležitostná, podnkená nahodil?stmi denní kroniky pražské a sociální zvědavostí neúmorného pozorovatele pouličního, nýbrž zásadní, promýšlená, plánovitá. Nebylo by věru nesnadno rozhorliti se na potlesk v koncertní síni, odhaliti lež národního pohřbu, zahřímati nad mutoskopem s oplzlými obrázky, odsouditi babské modlářství u karmelitánů, doprovoditi smrt kavárenského sklepníka souchotináře krutou sebeobžalobou, připojiti k otevření Groebových sadů úvahu o kráse v městské pustině atd. - to dovede každý průměrný feuil1etonista, byť zpravidla méně naléhavě, působivě a názorně než Gamma. Ale u Gustava Jaroše za každým tím mravním rozhorlením a sociálním zakročením stojí propracovaný étický názor, jehož hlavní zásady jsou snad tyto: společenská spravedlnost a odtud rovnoměrné rozdělení práce i výhod z ní; úcta k ženě a k dítěti a to i k dítěti nenarozenému a k ženě ve styku pohlavním; ozdravení těla jednotlivcova i společenského sluncem, cviky, stykem s přírodou, zjednodušením a zrostliněním stravy a odstraněním dráždidel; omezení zbytečných potřeb a všeho luksu a tím zlevnění a oproštění života; hrdá a důsledná nezávislost na penězícharaději čestná chudoba, než znemravňující bohatství; uvědomění si duchovního obsahu všeho bytí, jež jest nekonečné, a v němž projevuje se netoliko jiskra boží, ale přímo záměr a plán věčného Ducha; odpoutání se od židovsko-křesťanských předsudků ve prospěch harmonie s přírodou a s osudem. Gustav Jaroš 106