NÁRODNí KRITIK A NOVINÁŘ Letmý pohled do dvou pdvabných svazečkd •• Brázdy", kam Gustav Jaroš, známější novinářskou svou značkou Gamma v přísném výběru a v pl'íkladné úpravě firmy Štencovy shrnul žatvu své dlouholeté činnosti publicistické, pl'edstaví nám uměleckého a životního kritika podivuhodného rozsahu zájmového a látkového. Nejvlastnější říší jeho znalostí a lásky jest zcela zřejmě výtvarnictví. Rembrandt, k němuž se Gamma stále znovu vrací výkladem, vzpomínkou, ale hlavně vzýváním, vystupuje, možno-Ii tak říci, jako strážný genij Jarošovy estetiky. Leč vedle tohoto absolutního malíře má Gamma stejně oddané. ba pokorné pochopení pro svrchovaného kreslíře. jímž se mu jeví náš Aleš. Podivuje-li se belgickému sochaři Meunierovi, který z moderní ošklivosti a hrdzy vytvořil novou monumentální krásu. neváhá zároveň pokloniti se Čechu Schwaigrovi, u něhož ostrá kritika společenského pokrytectví užívala mluvy archaisující. Hamletovskou otázku naší kultury, zda a jak doháněti Evropu, řeší pronikavě a nelítostně na osudu malíře Miloše Jiránka; čistě českou tragiku národa, jenž tvarově žil skoro vesměs z děl a směrd svých podrobiteld, rozebírá při kritice výtvarného soupisu; poměr dnešního člověka k barvě si ozřejmuje při zmateném a v sobě zahanbeném pohledu na stavby Jurkovičovy; hlasatele souměrné tělesné kultury J. P. Miillera pojímá názorně jako model Lysippdv a než na Hostýně se otřese nad mrzkou lží výdělečnosti a modlářství, popase roztoužený svůj zrak na pohyblivých barevných záhonech lidu slováckého a valašského. Jak patrno, Gamma jest člověk. nejen vyzbrojený výtvarnickými znalostmi a prodšený láskou k malbě. kresbě a sochařství, nýbrž nadaný velkou schopností výtvarně vidět a výtvarně svět prožívat. Ale zná a dovede ještě více. Slyší snad s menší uměleckou prdpravou, avšak dojista s vnímavostí stejně jemnou - jeho stránky věnované Smetanovi mohou se směle měřiti s jeho kapitolami alšovskými. O literatuře mluví v tomto výboru pouze příležitostně se zřetelným úmyslem témat nikterak nevyčerpávati; přes to také znalci přinesou podněty a vnitřní obohacení Jarošovy poznámky o B. Němcové, Janu Nerudovi, Sv. Čechovi, Dostojevském a zvláště o Janu Amosu Komenském. Podstatě Gammovy umělecké kritiky porozumíme nejlépe, vymezlme-li její oblast nejprve záporně. 104