Z nich jedna, intensivně prožitá a protrpěná již v dětství, provázela jej neodbytně od první knihy. jíž dala hlavní motiv, aniž tu bylo na ni odpověděno tak uspokojivě, aby se k ní myšlen k y i city filosofovy znovu nevracely, třeba po oklikách. Temná hrůza. posednuvší duši desetiletého dítěte na slovácké dědině při pohledu na branku konírny; kde visel skutečný člověk. pacholek zoufalec, vynutila si na mladém sociologu vídeňské university podrobné řešení knihou o "Sebevražednostijako hromadném zjevu moderní civilisace"; vedle statistiky a společenského dušezpytu zpovídá Masaryk již v ní soudobou básnickou literaturu jako nejpravdivější a nejspolehlivější svědkyni mravní i náboženské choroby našeho v~ku, z níž se nutně aneodvratně v tolika případech rodí samovražedné zoufalství. Jako ctitel naze pravdivého a krutě otevřeného umění moderního očekává od ní odpověď bezprostřední, plně životnou a skladnou, kde pod jednotlivou myšlenkou, citem a chtěním určitě prosvitá "celé životní úsilí. snažení a hledání. doufání a strádání" soudobého člověka a soudobé společnosti. Popsal a rozebral tento stav porušené rovnováhy myšlenkové i morální s tak pronikavým úsilím přesně pozorujícího patologa a důmyslného terapeuta, že se bez odporu řadí k oněm společenským psychologům ze sklonku století, z jejichž knih temení po období indiferentismu ozdravující proud idealismu křesťanského a mravního; nikdy nepsal tento milovník střízlivé a úsporné věty slohem vzrušenějším a mohutnějším, než líčil-li děs i magičnost této "doby slavné, velké. hrozné". Zjistiv analysou neobyčejně důmyslnou, že kromě sebevražednosti jest titanism druhým hlavním symptomem osudného rozvratu ve vědomí i svědomí současného člověčenstva. jal se kriticky studovati básnické tlumočníky individualismu. ba egoismu moderního, z nichž jedni, unavení a pessimističtí, protestují proti Bohu a světovému řádu samovraždou - útěkem, kdežto druzí, přepiavší svou vůli k životu a nahrazující nedostatek skutečné síly touhou po ní. vzdorují Bohu revolucí myšlenkovou či politickou. rozkošnickým požitkářstvím neb satanismem všeho druhu. Takto měla kritika literární dopomoci svou analysou k tomu. aby ve veškeré typičnosti vynikly nadprůměrné skladné postavy. Faust vedle Manfréda a Oktáva s Rollou. dvě polské dvojice Gustav s Konrádem a Jindřich s Pankrácem vedle ruských blíženců Ivana Karamazova s Razkolnikovem: kolem každého typu se měla kupiti družina p.árodně. spřízněných mluvčích téhož duchovního za lOl