horlením vědomě stranickým. Smysl filosofův pro kulturní důsažnost rozbíraných zjevů zmohutněl a propůjčoval i referátům o jednotlivých knihách perspektivické hloubky, která samého posuzovatele naplňo.vala oprávněnou pýchou.Básníci a spisovatelé, čtoucí tyto úvahy kritika velmi málo shovívavého, ale tím nabádavějšího, nemohli se dojista, byli-li jen poněkud spravedliví, zprostiti dojmu, že T. G. Masaryk, věren zásadám, hlásaným záhy po vstupu na českou půdu v "Studiu děl básnických", přisuzuje slovesnému umění vysoké místo v kultuře a že ve shodě s tím ukládá každému básnickému tvůrci velké povinnosti ůmělecké i přísnou odpovědnost mravní; mnozí z nich však čtli s pohoršením mezi řádky, jako by podle Masaryka příslušelo kritice místo ještě vyšší a jako by její představitelé byli nadáni snad většími právy a pověřeni vznešenějším posláním než sami poetové. Tehdy se utvrdila legenda, že Masaryku kritikovi je souzení a odsuzování samoúčelnou radostí, legenda mylná již proto, že každému opravdovému kritikovi temení tato dvojí činnost z utrpení, z nenaplněné touhy po dokonalosti a z bolestného úsilí o nejvyšší poctivost. Bylo potřeb! několika let a několika přímo klasických děl kritického umění Masarykova, aby tato malodušná legenda byla nadobro rozmetána. Tehdy, uprostřed bojů o Hálka, bylo patrno kde komu, co pronikavější duchové uhodli již za ranních červánků českého realismu, že Masarykova kritika literární jest v podstatě a v kořenech jiná, než všecka dotavadní kritika v Čechách. Zdůrazňujíc velmi rozhodně kriteria obsahová a vykládajíc básnický výraz slovesných děl jako odvozený důsledek jejich organismu myšlenkového, čelila zcela zřejmě onomu kritické~u formalismu, jejž po Durdíkovi a Kosinovi převzali a zpopularisovali kritikové z "Osvěty" - proti této skupině stál T.G. Masaryk s otevřeným hledím od příchodu do Prahy. Avšak nepřiznával se ani k historicky klidnému a geneticky shovívavému výklltdu literatury a literátů, jejž po nábězích V. B. Nebeského někteří z prvních jeho žáků uvedli v soustavu: nestačilo mu vykládat, chtěl soudit; věřil pevně ve vývoj, leč pro jeho dovršený a uzavřený úsek nemínil nezasahati do vývoje příštího; jsa lhostejen ke spisovatelům, kteří jsou pouze nositeli minulosti, vracel se neustále k básníkům, již třeba desítiletí po smrti zůstávají děiníky zítřkd. Než, od ničeho nedělila kritika Masaryka tak hluboká propast zásadní, jako od metody, kterou právě tehdy Jaroslav Vrchlický za silného francouzského vlivu pře" 99