nýbd vedle obou těchto stránek především v mravním osvobození ženiny bytosti v lá.sce, v manželství i ve veřejnosti. S tím souvisí jeho bjornsonovsky chrab,rý boj prot,i prostituci vedený s heslem "jednoženství a jednomužství", jeho osvícená snaha o reformu manželského zákona, jeho ddsledné úsilí o udom,ácnění protialkoholického hnutí u nás. Jest však stěží správno, uctívají~li někteří stoupenci Masaryka jako vychovatele ke střízlivosti: tento neústupný protivník romantic~ kého opojení nižšími a hmotnými narkotiky, jež působí na chvilku a seslabují člověka, naopak vychovával své stoupence k trvalému opo~ jení nejvyššímu, humanitou, sociálním nadšením, Bohem. S přímočarou tvrdošíjností protestanských horliteld severských požaduje ve všech vztazích člověka ke člověku pravdivost a čistotu; Za to nesměla býti okna společenského etika ušetřena kamend, které má luza vždy ochotně připr;lveny pro "nepřítele lidu". Šlo~li však za boje proti podvdenÝm Rukopisdm, kdy Masaryk poprvé poznal, co znamená popuditi na sebe veřejné mínění, o pravdivost a čistotu vědecké oblasti, byl dvanácte let po té napaden ještě prudčeji, když odvážil se potírati po~ věru, fanatism a demagogií, které zasahovaly i do oblasti justice. Dnes chápeme Masarykovo zakročení v polenském procese jako významnou prdpravu slavných pozdějších procesd jihoslovanských; budoucnost však postaví Masaryka, jenž se ujal Hilsnera, po bok Voltaírovi, který vystoupil pro Calase, a Zolovi, neohroženému, obhájci Dreyfussovu. Jak nepochopitelno pro šosáčky, kteří ši v županu za pecí opakují opa~ trnické přísloví: Nehas, co tě nepálí I A zatlm opravdu velkého muže se silným srdcem pálí každá křivda neodčiněná, každý útisk nenapravený, dokud sám nezjedná nápravy neb alespoň nevzkřikne své statečné: j'accusel Toto j'accuse měl svět od Masaryka, jenž na vzdory běžnému pravidlu se stářím a zkušenostmi, nabýval radikálnosti, slyšeti v druhé polovině jeho života častěji a častěji. Masaryk sám s přibývajícími léty světověl, neboť dnes nestačí říci evropštěl. Jinému muži byla by vědecká cesta po Americe, kde po česku i anglicku přednášel o problému malého národa, jen drahou triumfální, ale Masaryk se sám především tím učil a informoval, takže pronikl netoliko k duši našich zámořských krajand. ale i k podstatě politické demokracie americké, která se právě chystala ideově dobýti politické převahy na zeměkouli. Uhodl však zároveň, že vedle Unie jest nejzávažnějším krbem bu 94