reformace, uskutečňujíc ve vědě, literatuře a politice zásady huma~ nitní. Co sluší tedy nám, pro něž Hus a Chelčický nepřestali býti mravními vůdci a jimž odkaz Palackého a Havlíčka jest nadále závaz~ ným ukazatelem? táže se T. G. Masaryk v obou hlavních knihách tchoto období, na samém rozhraní stot v "České otázce" a "K. HavHi'kovi". Domysliti národní. obrození politicky; překonati ve vlastní 1 1 svědomí i veřejným činem Bílou Horu; doplniti humanitní program sociálně. A zde stýká se co nejtěsněji s Masarykovým buditelstvím národním jeho buditelství sociální. Synek panského služebníka zažil za dětství tíseň a nespravedlnost selského nevolnictví na Slovácku; v Brně se~ známil se s křesťanským socialismem a ve Vídni s dělnickým hnutím; jeho rozhled nezůstal obmezen na německý marxism, nýbrž zabíral i řešení sociální otázky v Anglii a v Americe. Sociální cítění, neobyčejně jemné a ušlechtilé, mělo u Masaryka vždy vrch nad socialistickou ideologii, a ježto nevěřil ani v samospasitelnost materialistického vý~ kladu společenského dění ani v oprávnění třídního boje ani v trvalý úspěch sociální revoluce, povstal v něm, věrném příteli dělnictva a zásadním protivníku veškeré demagogie, nebezpečný odpůrce marxi~ stické ideologie, jenž se ukázal důslednějším než sám Bernstein~ Ma~ sarykova "Otázka sociální", kde tak podivuhodně jest spojeno kritické stanovisko s reformním zanícením, tvoří pravý opak necitelných a studených knih z per katedrových socialistů německých. Silná osobnost, jejíž právo i mravní dosah obhajuje Masaryk opětovně a vždy se zápa~ lem, vtiskuje zde ráz všemu myšlení, ale není to pouze osobnost uče~ ného znalce a důmyslného kritika, nýbrž především individualita etická, která sobě i svým čtenářům nepřipomíná jen náhodou, že největším sociálním reformátorem v lidstvu byl Ježíš Nazaretský. Jako v politice tak i v sociálním programu požaduje Masaryk od každého jednotlivce stále živou účast a neúnavnou drobnou práci, a proto mysli:el takových obzorů nelituje úsilí vynakládaného na prak"; tické řešení otázek společenského zdraví a sociální spravedlnosti. Muž, který se sblížil se svou nevěstou nad Mmovou knihou o "Poddanství žen", stává se přirozeně horlivým zastancem ženské emancipace, jejíž hlavní oblast nespatřuje ani v oboru svobodného přístupu ke všemu vzdělání, jako starší feministky české, ani na pouhé půdě politické rovnoprávnosti obou pohlaví, jako příslušníci tábora socialistického. 93