V ospalé době mravní lhostejnosti a náboženského indiferentismu útočil mladý T. G. Masaryk s celou svou ohnivou výmluvností bez pa~ tosu na svědomí svých posluchačti, jež měl úplně v moci, znepokojivým uměním neúnavně nadhazovaných problémti a otázek napolo jen zodpověděných. Sám měl od dětství k náboženství vztah velmi vášnivý: za vlivu ohnivého kněze, kolísajícího mezi askesí a smyslností, rozumářstvím a náboženskou horoucností, zatoužil jako fanatický hoch po dráze misionářské a pokoušel se ve svém okolí obraceti evangelíky na katolictví; na gymnasiu prožil prudce dvojí tragický konflikt každé české mladé duše, mezi vědou a věrou i mezi přesvědčením srdce a náboženskomravní konvencí společenskou; v době zápasti o dogma papežské neomylnosti rozešel se nadobro s katolickou církví a poslouchaje vnitřního, neklamného hlasu, přihlásil se veřej nt' k protestantismu. A-kademickou dráhu byl zahájil ve Vídni"knihou •• Sebevražda hromadným zjevem společenským moderní osvěty" - ale co dím kni~ hou? Za údaji ze statistiky a poznatky ze sociologie chvěje se přísná obžaloba soudobé civilisace, v riíž zánik náboženského cítění a mravní odpovědnosti dohání k rozvratu a k zoufalství; jemná ruka starostli~ vého diagnostika klade se tu na porušený organism století. V první své veřejné přednášce pražské"přihlásil se pak Masaryk k Pascalovi, praotci moderních duší mučivě zjitřených hledáním Boha a spásy a ukazoval liberalistickému vzdělanstvu českému, že není otázky nalé~ havější a závažnější než právě otázka náboženská. Ze všech těch vý~ kladti prodírala se ke světlu statečná duše myslitele, jehož rozum nepřipouští církevních dogmat, zjevené víry, ani konvencí křestanství historického, ale jehož stále živý cit jest v trvalém spojení s Bohem a s věčností. Masaryk jest uvědomělý teista přízvuku zřejmě protestantského, a podobně jako Palackému z víry v osobního Boha vyvěral ~ střední požadavek •• božnosti", temení odtud u Masaryka energická výzva k soustavné a neúnavné spolupráci s Bohem, který není nikte~ rak utkvělým principem v sebe ponořené nečinnosti. Ještě větší dtiraz klade však dávný žák Platontiv a Fechnertiv na osobn! nesmrtelnost duše, odkudž přirozeně vyvozuje požadavek úcty a účasti ke každé nesmrtelné duši našich bratří a blížních, základ tc? obecné humanity, ano i sociální mravnosti. A-čkoliv tyto názory, hájené se zanícením apoštolským. zařazovaly Masaryka mezi stoupence moderního novoidealismu, přece on sám si 90