třídě, vyhrál vítězně několik chlapeckých a později zásadně mravních půtek s profesory, při čemž liž hoch se ukázal odpůrcem dvojí moráll(y a kněžské nadvlády nad svědomím. Na vídeňské a lipské universitě dovedl si zachovati vnitřní samostatnost tím, že pohrdl malichernostmi odbornického řemesla, dokud byl klasickým filologem a že se uměl uchrániti před jednostranným vlivem německého myšlení, když se oddal studiu filosofickému. Poznával svět raději z přímého studia života a básnických děl než ze soustav libomudrckých a z vědních abstrakcí. Od mladosti udomácněl stejně v kultuře francouzské, anglické a ruské jako ve vzdělanosti německé, jejíhož jazyka v začátcích své učené činnosti užíval hojně za prostředek dorozumívací. Nechybělo ani rysů romaneskních, bez nichž obraz velkého muže pro veřejnost není úplný: syn panského kočího měl za choť dceru amerického bankéře; někdejší soukromý učenec vídeňský, který si při vydělával kondicemi, přivezl si do Prahy značné jmění, odkaz to věrného ctitele a žáka, skončivšího sebevraždou; učený autor filosofických knih, vážených za hranicemi, rozohňoval se pro .Hanuše Schwaigra, podle tehdejšího soudu jen bohémského malíře fantastických strašidel a tuláckých pijáků. Stejně rázovité bylo Masarykovo myšlení a působnost jeho vysokoškolská. Od Čuprových dob byla ·filosofie v Čechách, jmenovitě za Durdíkova vedení ovládána ztuhlým herbartovstvím, které nás nadobro uvádělo v podruží německé spekulace, pěstovalo výlučně studenou rozumovost a odvraceiíc se od života, hovělo si v povýšeném odbornictví. Hned v prvních přednáškách pražských projevoval Masaryk k filosofickým autoritám německým nevšímavost, která se zdála urážlivou: v kritice poznání odvážil se hledati východisko v Humovi a nikoliv v Kantovi; filosofii dějin osvobozoval důsledně od hegelovských hledisek; přede všemi katedrovými mysliteli německými dával přednost Francouzi Comtovi, uváděje k nám zároveň jako novinku jeho filosofickou nauku sociologii, jejíž pouhé jméno způsobovalo v zao ..• stalých Čechách pohoršení. Sám dobyl si záhy rytířských ostruh v nejrůznějších odvětvích filosofie, kterou v důležitém díle o "Konkretní logice" důmyslně osvětlil jakožto jednotící princip všech věd. Znamenala pro něj osobně více: vlivnou inspiraci a vodítko celého života. Nestačilo mu, aby řídila činnost poznavací, nýbrž zdůrazňoval velice naléhavě její vztahy k mravnosti a k náboženství. 89