řaďovány tomu, co u zdravého národa nesmí nikdy "ldesnouti na vrátkou hodnotu, jsouc vždy nezbytnou, první a poslední oporou morální síly a pravého života." Svůj boj proti českému maloměšťáctví a domácí zotročHosti, proti samovolné gamanisacia kulturnímu porušťování se, proti prázdné frási a pedantickému kritikaření Jan LierzahájH žertem, vtipem a hrou, avšak postupně jeho t6n přísněl a drsněl, lehká satira ustupovala přímé invektivě, rozmar feui1letonistův se ztrácel v rozhorlení národního karatele. Jeho jiskrné rakety nepřestávaly sice čtenářů baviti, ale občas pálily velmi citelně. Bujará mladost, Jejíž posměch nikdy nepřestává býti smíchem, přešuměla, a mužná léta, v plném uvědoměni národně kulturního poslání, zvážněla. Značeny jménem či šifrou Jana Liera přestaly pod čarou vycházeti causerie, a jejich místo zaujaly buď výchovné a výstražné epištoly o věcech obecného vkusu a svědomí, nebo kritické studie o umění. Dobrou polovici knižního souboru Lierových feui1letonů vyplňují jeho divadelní a výtvarné poznámky a úvahy, jak se mu na okraji prakse kritické, v níž neustal ani později, nashromáždHy za léta. Propracované rozbory jednotlivých uměleckých děl a celistvé podobizny tvůrčích osobností zastoupeny jsou mnohem skrovněji a nevynikají nad průměr: jsa duchaplný v jednotlivých postřezích a břitký v detailních soudech, neměl Jan Lier zvláštního štěstí ani v analytickém postupu soustavném ani ve skladné karakteristice. Za to obecné reflekse Lierovy o uměleckých otázkách při veškeré aforističnosti ve výrazu a časové nahodilosti podle podnětů příležitostných nepozbyly ani po létech poutavosti, neboť zrcadlí stejně věrně názory pisatelovy jako průměrný soud českého vzdělanstva o umění v letech osmdesátých. Divadelní a výtvarný referát vedl s Lierem současně jeho učitel Jan Neruda, jenž se odmlčel však při otevření Národního divadla a při přesídlení uměleckých výstav ze Žofínského ostrova do Rudolfina, též kritická činnost Miroslava Tyrše spadá přibližně v touž dobu jako Lierovy výtvarnické feui1letony; skutečně Lierovo vývojové místo v dějinách české umělecké kritiky jest v blízkosti obou těchto mužů. Ve shodě s nimi vyvozoval z drobné zkušenosti referentské všeobecné závěry o povaze dramatu a divadla, o podmínkách a zákonech výtvarného tvoření, o vztazích umění domácího k cizině - byl však méně doktrinářský než krasovědec z povolání M. Tyrš, ale též méně časově 84