záhadných a varovných poznámek ke zjevům v naší veřejnosti v posledním svazku svých "Feumetonů" nadarmo kocourkoviádami. Dvojí sklon českých Přeloučanů dráždil Líerovu ironii a satiru vytrvale, dvojí výraz otrocké nedůvěry v sebe sama a nemužné pokory před domnělou velikostí cizí, dvojí závislost duševní a mravní,zněmči1ost našeho domácího soukromí a bezmezné nadšení pro vše ruské ve vlasteneckých projevech veřejných. Líer měl vrozenou a zásadnínechut k německé povaze a vzdělanosti a netajil se nikdy svým promyšleným podP vem pro Francii vyvěrajícím z příbuzného naturelu, jenž byl jasný,logický, lehký a vtipný; stejně nepokrytě pohrdal tendenční vědou naŠich sousedů jako jejich odtažitou a matnou krasovědou, jejich dekoračním nevkusem jako citlivůstkářstvím a prázdným patosem jejich truchloher, nasládlostí jejich rodinného ideálu jako samolibým sebevědomím německé politiky. I když byl chvílemi jednostranný, ba nespravedlivý v této důsledné germanofobii, sledoval poctivě politicko-kulturní směr hodnoty ozdravující. Neznal však naprosto shovívavosti tam, kde vlastní krajané a rodáci dobrovolně vstupovali do cizího jha, zvláště projevovali-li při tom pošetilý názor, jakoby němčení bylo nějakým stupněm k světovosti a kultuře: stopoval a pronásledoval znaky takové samovolné germanisace v drobnostech všedního života i v novinářství, v umělecké teorii i ve vědecké prak si a nastavoval stejně nelítostné zrcadlo nohsledům malířské školy mnichovské jako počestným maloměšťákům, nořícím se v dvojjazyčném kroužku čtenářském do nedostižné hloubky německých novin a rodinných časopisů. Tyto pošklebky a nájezdy mohly by býti podepsány jménem Svatopluka Čecha, kdyby jim bylo vzato trochu žluče a přidáno trochu dobrodušnosti, naopak působí jiné polemické projevy Lierovy jako by přímo mířily proti Čechovu postupu novinářskému a básnickému. Západnický lumírovec Líer ohražoval se velmi rozhodně proti slovanství a rusofilství, jak je zvláště pěstovala strana mladočeská a spíše byl posilován než odstrašován vědomím, že se tím ocitá v příkrém odporu s většinou vzdělanstva českého. Nadšený podiv a zbožná úcta ke všemu, co přichází k nám ze slovanského východu, dráždily Líera mnohonásobně; jeho rozumová a kritická střízlivosfvětřila tu panství sentimentality, jeho nepatetické smýšlení odsuzovalo frási, která zde bujela, hlavně však hrdý smysl pro vnitřní samostatnost národa tušil nebezpečí v tom, jestliže příliš ochotně a samozřejmě byla uznávána a při 81