zmocňuje se moderní skutečnosti výbojně s otevřenými smysly. s neuhasitelnou zvědavostí duchaplné hlavy a s příjemným rozechvěním vznětlivých nervů. Oba se ztrácejí úplně v svítivé rozkoši přítomné chvíle, které se oddávají bez výhrad a beze skepse; oba jsou společenskými impresionisty světového rozhledu a silného českého uvědomění. Výborně postihl Jan Lier svou espritovou a dojmovou povahu půvabně hravými větami úvodu k prvnímu svazku svých sebraných feuil1etonů: "Feui1leton jest raketou. Raketa vzlétne k zenitu a neutkví mezi pochodněmi nebes. Vrací se jak létavá hvězda k zemi, padá i shasíná. Vysílaje tuto kytici prskavek mezi čtenářstvo, přeji, aby nikoho nepopálily, každého pobavily. Kytice rozlétne se před kritickým zrakem laskavého čtenáře v jednotlivé jiskry. Jedny zasvitněte nad některým koutkem lidského neb C:eského obzoru. Druhé zapadněte žhavě do srdcí, jako ze vřelého srdce jste vytryskly. A všem vám budiž vděkem úsměv shovívavý." Snad bezděky, snad úmyslně zamlčel Lier v tomto úvodním poslání jeden význačný rys svého feui1letonismu, svou posměšnou a kárnou satiru. Jeho vzdělaný duch, zakotvený v technické kultuře novodobé a napojený hlavně ze zdrojů francouzských, jeho neklidná láska k širému světu, sycená pilným cestováním, jeho sebevědomé umělectví, především však hrdá, neplatná mužnost narážely krok za krokem, vzlet za vzletem na trapné překážky v maloměstské domácnosti české, nestavíce se k nim však bezbranně, nýbrž útočně. Jan Líer rád hnal útokem na omšť'né, ale houževnaté hradební zdi domácího Kocourkova; persif10val řízně jeho vzdorovitý odpor proti nezadditelnému pokroku; posmíval se jeho zpozdilé a pohodlné samolibosti, spokojené vším, co jest české; pohrdal nepokrytě jeho kulturní opozdilostí, národním neuvědoměním, cizáckým opičáctvím: jak ve svém rozhorlení na naše obecné vady a nešváry byl blízek jinému vůdčímu lumírovci, Juliu Zeyerovi! Ve starších feuil1etonech jevil se Líer hlavně jako štiplavý karatel a posměšný soudce českého malého města venkovského, jež i ve svých povídkách zvěčnil s neodolatelnou komikou. Později však čím se šířil jeho obzor a zároveň jeho publicistická odvaha, nazíral na veškerý náš veřejný život jako na Kocourkov ve velkém a nešetřil šlehy satirického, mnohdy hodně zauzleného bičíku. Nenazval obsáhlý cyklus 80