polečenskou kroniku mění v kroniku uměleckou a přechází ve vtipný, ale závažný soudcQvský úřad o divadle a výtvarnictví. Nejstarší Lierovy besídky, psané svěžím perem dvacetpětiletého literáta, nezaprou silného vlivu Nerudova. Jsou to časové a saisonní rozhovory o náladách a zábavách vánočních, sylvestrovských a masopustních, drobné klepy z plesů a promenády, lehounké žerty taneční a svatební, v nichž půvabně a často rozpustile naladěný pisatel pohrává s čtenářem i se sebou samým, vtipkuje a posmívá se jakoby v důvěrné rozmluvě a posléze rozfukuje vlastní nezávazné nápady jako modrý dým vonné papirosy.]ádrem jest jako u Nerudy společenská kronika pražská syté místní barvy, leckdy i s narážkami a obrazy, srozumitelnými jen Pražanům; kulturně dějinná přízdoba, anekdotické starožitnictví, arabesky přísloví a pořekadel ovíjejí girlandovitě hlavní téma, jež však Lier sleduje soustředěněji než jeho učitel. Častěji než u Nerudy zařazeny jsou mezi volné causerie u něho malé humoresky nevelkého sice děje, ale přece s pevnější nití výpravnou: někdy vznikly ze vtipné redakce vzpomínkových drobtů na př. v lehkoduché besídce o studentských prázdninách; jindy přiodívají maličkým příběhem komickou postavičku z ulice, do níž se takřka vtělila módní pošetilost tak ve hříčce" Ve Ikono ční svrchník" ; s oblibou uvádějí v zábavný konflikt spisovatelovo ironicky a světácky povýšené já a příslovečné maloměšťáctví našeho neprobudilého venkova, což se zvláště podařilo v lehce humoristické "Studii o studiích" a v řízné satiře "Lese - Beseda". Těchto prostředků slohových užíval pod čarou rád také Svatopluk Čech, a na něj dlužno vzpomenouti též, jestliže důmyslná vynalézavost Lierova si pro mravokárný feui1leton vytváří buď průhlednou fabuli jinotajitelné báchorky jako v persif1áži prostoduchého a zpátečnického tradicionalismu českého "Vlastenecký čin", nebo nevinnou mystifikaci jako v zahanbující kronice cizincových zkušenosti pražských, nadepsané posměšně" Talmový řetěz". Ale pouze forma jest čechovská ; duch mladistvých těchto causerií Lierových jest úplně z rodu Nerudova. Světácký a labužnický způsob galantního a často prostořekého besedování o věcech módy a lásky, dobývačný a hned zase ironicky shovívavý tón hovoru s ženami a o ženách, spisovateli nepostrádatelných, radostné požitkářství uprostřed společnosti zbytečné puritánské připomínají co chvíli Nerudovo rozmarné garconství. Souvislost však jest hlubší: jako Neruda i Jan Lier 79