lidské, vyváděti jej z bludd služebnosti a nemužné pokory a posilovati jeho vnitřní statečnost oblíbeným svým poukazem k souvislosti s ostatním Slovanstvem - pak odkládul zpravidla hru žertu a rozmaru i rozhodoval se a napomínal s ryzím nadšením čechovským. Byly-li nejčetnější z jeho besídek přizpdsobenými arabeskami a humoreskami, značily-li některé jeho causerie obdobu k veršovaným báchorkám, tajily-li se za cestopisnými črtami náběhy k básnickým povídkám byronským, jsou tyto feuil1etony doprovodem Čechovy politické lyriky - ve všecl~ případech feuil1etonista jest podřízen u Svatopluka Čecha básníkovi, jejž doplňuje a vykládá. Jan Lier, o šest let Svatopluka Čecha mladší, počítal se podle společenských stykd i podle uměleckých zásad k jinému pokolení než tento Nerudův žák ve feuilletoně a protinožec ve způsobě básnickém. Velmi záhy po úspěšných svých počátcích v povídce, v causerii i v kritice stal se Lier přední osobností mezi zastanci světoobčanství z "Lumíra" Sládkova, hotov vždy napadnouti říznou polemikou odpdrce tohoto směru a obhájiti estetické i kulturní názory básnických svých druhd promyšlenou úvahou kritickou. Vystoupiv se záštitou Nerudovou jako feui1letonista v "Národních listech", Jan Lier přešel záhy s pravidelnou kronikou svou do konservativního "Pokroku", kdež dosti dlouho vytrval. Prodělal tak opačnou dráhu než Svatopluk Čech, což jest pro oba stejně příznačné: pravým forem svobodomyslného demokrata a slavjanofilského nadšence, nikdy nepropouštějícího se zřetele politickou výchovu svého čtenářstva, ovšem nemohl býti deník staročeské strany, kde naopak zcela spokojen prodléval politicky bezbarvý estét, jenž pracovalo vzdělání vkusu a taktu svého obecenstva a nejraději osvětloval šedivou pustinu domácího života světlem vrženým skrze ddmyslně vybroušený hranol umění. Z dvanáctileté své žně kronikářské uspořádal Jan Lier v létech 1885-1889 v Šimáčkově "Kabinetní knihovně" trojdílný výbor, odlišiv - jinak než Svatopluk Čech - zcela určitě své causerie od prací povídkových, a přece jmenuje-li se památná ta sbírka "Feuilletony". nevyčerpává název celého jejího obsahu; správněji měla by slouti "Feuilletony a umělecké úvahy". A hned možno ze zkratkové nápovědi naznačiti vývojovou čáru Lierova feuilletonismu: postupně opouští těsné sousedství novely, zmírňuje bujný rozmar causeristický, sršivou svou hravost stupňuje v dravou satiru, rozhoduje se až útočně v otázkách vkusu a nevkusu, až posléze 78