Kdekoliv Zeyer promlouvá o záhadách lidského bytí, vždy se ozve jeho bezpečný idealism věřící duše, pro niž zlomen jest osten smrti a proto ranám osudu odpovídá klidně s mravní statečností; chtějíc se povznésti nad prchavost a nejistotu individuální, touží po nekonečném jsoucnu, po Absolutnu, po Bohu. Ale jako v korespondenci s K. Svět~ lou neobléká se ani zde tato náboženskost, ryze citová a etická, nikoli však rozumová, v roucho určité konfese, byť i pojaté co nejšíře; setká~ me se se složkami náboženské filosofie indické; promlouvá k nám místy horoucí láska k spasitelské osobě Kristově, překvapí jednou do~ konce pohanský názvuk pravé řecké příchuti. Náboženství Zeyerovo jeví se také tuto především, živým idealismem básnickým, nadaným tvořivou schopností netoliko uměleckou, ale zároveň mravní. A proto dovedl býti Julius Zeyer takovým přítelem tomu, koho uzavřel do svého velikého srdce. Ze vrozené diskretnosti rytířské své bytosti tázával se Julius Z~yer sebe sama, když někoho i z důvěrných přátel stihlo osudové neštěstí, zda má právo "přihlásiti se oním posunkem sympatie lidské, který mi~ moděk se hlásí a jen bolný úsměv vzbouzet mtlže nad svou bezmocností." A přece sotva kdo uměl těšiti tak jako právě on. Tráva zarovnala hroby, a čas dávno odňal palčivou bolest vzpomínce těch, nad jejichž odchodem Julius Zeyer utěšoval, a hle: posun jeho krásných bílých rukou, z nichž jedna podpírá klesající tělo a druhá ukazuje s měkkou jistotou k nebestlm, ptlsohí ještě dnes jako po~ žehnání. (1919)