náři patrna. Zde i onde rozmlouvá poeta s básnířkou, k níž vedle osob~ ního přátelství jej poutá upřímný zájem literární; ale oslavoval~li v Karolíně Světlé klasickou mistryni, jíž "líbal s úctou tu ruku, která náš ubohý, kleslý v neštěstí lid tak královsky štědře obdařila nehy~ noucím bohatstvím", pozdravoval v mladistvé debutantce R. Jesenské nezkušenou uměleckou duši hlubokého citového zdroje, která teprve hledala nejen úspěch, ale především svůj osobitý tón v poesii. V obou korespondencích vystupuje Julius Zeyer jako těšitel, který přítelkyně sražené ztrátou milovaných bytostí pozvedal, vyváděl z hlubokého a černého zoufalství, učil věřiti, doufati. dále žíti, a po oboukráte tato přátelská soustrast byla zároveň školou náboženského zasvěcení a posvěcení, jehož bledá svatozář mlnně se střela na hloubavém čele po~ korného vyprávěče "Trojích pamětí Víta Choráze"; leč kdežto Karoli~ na Světlá přijímala útěšná a posvátná slova horlivého mystagoga s re~ voltující pochybovačností, poddávala se jim úponkovitá duše Růženy Jesenské s důvěřivou ochotou. A posléze: životní soumrak rozprostírá mlčelivé své závoje nad oběma sbírkami dopisů: Karolině Světlé pře~ stal Julius Zeyer psáti několik měsíců před jejím skonem, a rovněž smrt to byla, jež tři měsíce před odchodem na věčnost učinila konec Zeyerově korespondenci s Růženou Jesenskou. Nebuďme nespravedlivi: smrt nezasáhla do těchto listů pouze jako velká rušitelka, nýbrž byla jim svou stále tušenou blízkostí také nejmocnější inspirací. Jedenácte let, v nichž Julius Zeyer posílal tyto listy a pozdravy z Paříže, Vodňan a Lužan mladé své přítelkyni. značí onu závěrečnou dobu jeho vývoje, kdy dospěl lidsky i umělecky nejzávažnějších hodnot svého osudu; jsouť díly, o nichž se jako o současných výtvorech ko~ respondence zmiňuje, "Jan Maria Plojhar", "Neklan", "Dům u tonoucí hvězdy", a "Troje paměti Víta Choráze", tudíž epické a dramatické básně, na nichž se zakládá Zeyerův nárok na nesmrtelnost. Z těžkých chmur rodila se tato tragická díla Zeyerova: vodňanský samotář, no~ řící se po celé dny do teskného mlčení, cítil se nadobro opuštěn v životě i literatuře; trpěl, že se mu staří přátelé odcizují, a že v kritice, na divadle, ani mezi čtenáři nenachází ohlasu; byl odpuzován domácími poměry literárními i politickými; děsil se, jak málo družných duší nalézá čím dále v milované Praze, pokažené banausy; tulil se jako skřivan sražený z oblak k "hnědé hroudě milé české země, která chléb mu dává a někdy svým prachem ho přikryje." 74