V. Huga a lyrické filosofie G. Sandové a E. Quineta; byly tu jistě i složky jiné, na př. jižní příroda, pohřížení se do antiky, soustavnější zabývání se italskou renaissancí - jest však nesporno, že zcela nové období u vývoji Vrchlického se počíná. Na sklonku pobytu v Livornu píše dne 12. března 1876 o tom Vrchlický slova velmi významná. uA přece doufám, že jsem to stále týž, jenž jednou zoufá nad člověkem, by jásal nad lidstvem. Tol celé x mé poesie. Vím, že jednotlivec, že já jsem pln pochyb a bolesti, pln mdloby a zápasu, ale věřím, že celek, duch člověka je nezměněný, vždy k výši světla tíhnoucí." Obrat, který u básníkti zpravidla nadchází daleko později, vykoupen těžkými zkušenostmi života i poznání a zaplacen dlouhými krisemi skepse a pesimismu, přivoděn byl u Jaroslava Vrchlického již před rokem čtyřiadvacátým. Bylo skutečně naprostým požehnáním, že se to stalo tak urychleně, že mocný vliv cizí odvedl tak předčasně básníkamyslitele od sráz ti, na nichž hnízdí orli pravé tragiky, že dualism dobra a zla roztál mu příliš záhy ve vykupitelském úsměvu zbožňované přítelkyně? Není sporu, že v dalším vývoji Vrchlického se opětovně objevily následky tohoto urychleného převratu a že nebyly vždycky blahodárné; optimism příliš pohodlný pomáhal mu snadně přes problémy nejsložitější; povolná syntesa, značíc{ zjednodušení a tím i ochuzení života, klenula se mu nad protiklady nesmířitelnými; oblast vlastního tragična, jejímž principem jest dualistické pojetí světa, zl1stala mu vlastně nedostupna a to především v básních dramatických. Bylo by však nespravedlivo k velké inspiratorce mladosti Jaroslava Vrchlického, kdybychom s přízvukem výčitky přisuzovali vinu především jí, která jen v nezištném a obětavém přátelství zahrnovala svého vyvoleného miláčka obdivem a vyváděla jej z názoru pesimistického. Zde, ocitajíce se na konci památné korespondence dvou stejně výjimečných duchti a srdcí, chceme se jen zamysliti nad bolestnou záhadou společenství lidského. I do dtivěrného setkání bytostí, které se navzájem staly doplňkem, požehnáním, štěstím a takřka hledaly se ve vesmíru, aby, našedše se, teprve plně rozkvetly a vydaly bohaté ovoce, přimíšen jest prvek viny, podobné prvotnému hříchu z věrouky církevní. Snad každá z nich sama o sobě, ubírajíc se k srázné dokonalosti po cestě přísné jedinosti, nesouc tíhu stoupání a slávu výšinného rozhledu vlastní, krajně napiatou silou dospěla by výše, přibližujíc se ab 72