lát naší krátkozrakosti v posuzování Vás a kteří bezpochyby se budou proviňovat geniům svým týmž způsobem" (str. 170). Mohl mladý básník, který vedle chvil opojeného titanismu stejně dobře znal hodiny skleslé nedůvěry ve vlastní sílu a originálnost a který často oslovoval vůdčí duchy v poesii zajíkavým hlasem epigona, očekávati více? Leč dostalo se mu také toho. Po přečtení poněkud temné a beztvárné improvisace "Dědicu svatého Gráh", psala mu Podlipská: "V Shakespearu jen obdivuji se dosažení toho u všestranném pojímání lid,ské povahy, z nížto vybírá, jak by ji v prisma rozkládal, jeden typus za druhým. Podobnou určitost vidím u Vás a neostýchám se říci, podobnou velikost" (sír. 156); když po návratu Vrchlického do Prahy přečetla znovu všecky jeho básl:ě a zároveň lépe poznala jeho osobní povahu, které se nepodivovala méně ncž jeho tvoření uměleckému, vyznala dokonce: "Chtěla jsem Vám už jednou psát do Livorna, že se mi snoublte na mysli s Ježíšem, jak jsem si ho ještě v dětských snech představovala. Jest to táž jemnost, ten zápal, táž hrozná, neúprosná opravdovost" (str. 228). Jakou mravní kázní musil by býti vyzl'Tojen mladý umělec, zápasící ještě o výraz a o uznání, aby odolal pokušení, které tu přisiupovalo k němu v obdivném hlase přítelkyně uctívané až k zbožňování? Jak musila by v jeho nitru býti ovládána ctižádost lidská, která dychtí po chvále a nadšenÍ, ctižádostí uměleckou, jež hledťl dokonalost a bezvadnost a v básnickém úspěchu dosaženém spatřuje leda stupeň vývoje k mistrovství? Jaroslavu Vrchlické:nu tato přísná odolnost od přirozenosti chybt:la, a vlmc příliš dobře z jeho dalšího života, že ochotně za bernou minci přijímal chválu od lidí. kteří povahou i schopností sahali Sofii Podlipské sotva po kotníky. V mladé korespondenci odvděčoval se přítelkyni obdobnými poklonami, přirovnával ji nejc'l k Lenauovi a Sandové, ale i k Shelleyovi, ba stavěl ji v lecčems i nad ně, velebil ji stejnou měrou jako básníka i myslitele, leč neodmítal nikterak jejích superlativů. Zde - a pravím to se stejnou rozvahou i rozhodností - dopustila se Sofie Podlipská na uměleckém vývoji Vrchlického umy tragické. Budiž slovo tragické podtrženo, neboť šlo skutečně o vážný konflikt dramatický. Obdiv byl Vrchlickému v období italském nutným lékem, měl-li být ozdraven a vykoupen ze záporů životních; obdiv tohoto stupně vnikal jako jed do jeho bytosti a působil rozkladně. Již v ko 70