stí uctívané autorky a ač již z prvního setkání odnášel si mocný do~ jem a ač nikdy nezapomenul tehdejšího laskavého přijetí, přece v mla~ dické prostoduchosti byl poněkud zklamám, že mu Podlipská, na kte~ ré pozoroval tenkráte stopy únavy a roztržitosti, neotevřela rázem ce~ lého ducha svého. S. Podlipská vyznává, že byla by mladémunávštěv~ níku řekla hned napoprvé nejraději "bratře", ale že projev tak oká~ zalé sympatie potlačilo trpké, ač nesprávné pomyšlení, že si nesmělé~ mu příchozímu není ani ze svých spisů valně známa. JaroslavVrchlic-: ký navštěvoval pak častěji i s bratrem Bedřichem novou dobrotivou přítelkyni a když odJel do Italie, napsal jí po dvou měsících tamního pobytu dne 8. srpna 1875 z Marana první dopis. Z listů, posílaných strýci~knězi Antonínu Kolářovi a věrnému bratru Bedřichovi, s nímž v době svých slovesných začátků se zjevoval tak sdružen jako dvě hlavy na staré kameji řecké, částečně také z retro~ spektivních zmínek v korespondenci s Pod lipskou, z osobnostního obsahu prvních dvou knih lyrických "Z hlubin" a "Sny o štěstí" mů~ žeme si nakresliti podobiznu Jaroslava Vrchlického před obdobím ital~ ským. Zádumčivost leží nad samotářským jinochem jako temný mrak, bránící paprskům slunečním v přístupu: ztrávil dětská léta mimo domov, kde nebyly poměry utěšené, na faře strýcově a lnul ke knihám a k rozvichřeným lesům jako k přátelům nejlepším; býval nespokojen na školách, jejichž nauky nehověly mu ani tenkráte, když se obsahově při~ mykaly k jeho básnickým a historickým zájmům, a neprospíval tu proto; čtení náboženské a německy ideologické vyhošťovalo jej ze sku~ tečného světa. Poslušen netoliko strýcova přání, ale i vlastních skl'\fiů spiritualistických, vstoupil do semináře, ale pocit nevolnictví přinutil jej záhy k vystoupení; oddával se, nehospodaře city, erotickým snům o štěstí a nenacházel nikdy splnění; věnoval se studiu filosofickému na universitě a trudil se vyhlídkou na veřejné povolání učitele dějepisu, pro něž nenacházel v sobě ani chuti, ani vlohy. V jeho lyrice, která však potud nemá osobitého rázu, přimykajíc se jednak k domácí tradici školy Májové, jednak k pozdějšímu sentimentálnímu romantismu německému, vlní se světobol ve všech temných odstínech moře, rozbouřeného za soumraku: náladový spleen stupňuje se chvílemi až k hořkosti života, nedůvěra v sebe zvrhá se l:asto v zoufání nad lidstvem, touha titanského ducha,. který se děsí svých 59