jícím se podstatně od tradice arabské i od zpracování Senkowského. jen velice volně souvisí uzavřená balada "Antar", kterou Svatopluk Čech r. 1377 vložil do povídky "Poslední jaro" otištěné po prvé v "Lumíru" (SS XII, 277-279). Básník tu svou baladu netoliko přednáší, ale zároveň kriticky posuzuje a to způsobem nasvědčujícím, s jak hořkou ironií a s jak skeptickým smutkem pohlíží zralý, zkušenostmi života poučený muž na příjemné iluse přecitlivělého jinošství; toto stanovisko vysvítá kromě přímých poznámek básníkova mluvčího Pavla také z celého zarámování, jakého se v povídce dostalo arabské romanci o Antaru. "Poslední jaro" jest nejchmurnější z povídkových prací Čechových. v nichž elegický básník žalující do ztracené mladosti, do zmařeného života a do tíživé, neplodné samoty zllsadil do libovolného rámce krajinného i dějového vlastní podobiznu, zkreslenou pesimisticky. Skrývá se tu neúplně za rozervanou postavou churavého, životem zklamaného žurnalisty, někdejšího básníka Pavla, který předčasně zestárlý a nemocí podlomen přijíždí na venkov, aby tam hledal zdraví a nalezl smrt. Mezi zastávkami Pavlovy pouti za milosrdným osvobozením naprostého zapomenutí zaujímá tragikomické místo výlet vylíčený ve IV. kapitole povídky, do něhož Pavel jest nucen maloměstskou šosáckou společností; na jeho sklonku promluví několik závažných slovo lásce a lidském osudu s farskou vílou Cilkou, jejíž svěží a zdravý půvab dívčí sentimentálně okouzlí jako poslední léčka života zachmuři1ého churavce, předurčeného skonu. Na výletě setkává se Pavel s troubadourem venkovského Kocourkova s lékárnickým tironem a nadšeným veršovéem Bohumírem Vlnou, ušlechtilým, avšak prostoduchým idealistou, samolibě strojeného zevnějšku i divadelního vystupování, takže v něm může s pohrdou odmítati takřka ztělesnění svých někdejších vlastních bludů básnické sentimentality; ačkoliv Pavel nepochybuje o Vlnově čestném karakteru a mladistvé opravdovosti, přece se k němu chová nevlídně jako muž životem zocelený se chová nevlídně k vlastní pošetilé mladosti. A tomuto maloměstskému minstre10vi s kytarou na růžové stuze a s věncem z kukaček na dlouhých vlasech, jenž přednesem svým oslňuje maloměstské slečinky, vložil Svatopluk Čech do úst baladu o Antarovi, která by měla spíše slouti romancí. V třinácti pětiveršových slohách iambického chodu a s mnohými rytmickými nepřesnostmi parafrasují se hlavní motivy pověsti Sen51