bradí starci. naslouchajíce vypravování snivookého pěvce. jemuž právě řeč usnula na rtech. Bavil své posluchače v turbanech pověstí o Ántarovi. Zlomek končí se slovy: "Hlavu svislou, ruce povznešeny. jak by tamo dostoupil byl v dě;i, kterak Antar nesmrtelné ženy oslnivé poklonil se kráse. Avšak stoji něm a nehýbá se. Náhle starci ti jak řada stínů odchvějí se větru ševelem, a jak Antar v milenčině klínu vlJprávěč se sesul popelem." Všecky tři narážky na pověst o Ántarovi. z nichž dvou jest použito za přirovnání a jedna vyplňuje polovzpomínkový sen mladé cikánky, zůstávají ve věrné shodě s různýmimístypovídkySenkowského;jestpříznačno, kterak každou tu antarovskou zmínku provází názorná představa arabské pouště s palmami. s karavapou, s epickým pěvcem a sfatam organickým přeludem. Když po ctyřech létech r. 1872 sáhl Svatopluk Čech k pov~sti. aby ji zpracoval v skladbu rozsáhlejší. počínal si vůči Senkowskému již volněji. (SS. XXVII, str. 336-338). Naznačuje to hned iambické čtyřverší předeslané jedinému zachovanému zpěvu složenému v trochejích: "Arabskou báj jsem četl kd'lsi. teď v paměti mé ožila. a v zatemnělé jeji rysy má duše žal svůj složila." Obsah zlomku potvrdí zde učiněnou nápověd. že Čech básně svůj zpěv o Ántaru. spoléhal prostě na svou pamět a nepřiléhal k zapomenuté předloze v Zapově "Poutníku". Tlže jest však dohadnouti se, ke kterému motivu dané látky připínal svou melancholii. Vstup neliší se ničím od počátku povídky Senkowského. Ántar hrdina a ne zároveň básník - vrací se z boje poraněn a zároveň zbaven víry v lidi. ano i v sebe •.• s úsečnou působivostí kreslí šest pěti49