zlaté paprsky jezdící skrze zábřesky větví; jiný pavouk mezi dvěma lehkými buky chodí s kuráží jako paňáca po provaze a za chvilku zase napodobí vážným krokem vojáka na stráži, vábě tak k sobě panny mouchy. Odkud všecka tato gracie miniatur až japonsky křehounkých? Soustředěný pohled z blízka veden jest láskou co nejdiivěrnější, která si personifikací ještě více přibližuje to, v čem se jí zalíbilo. ale zároveň jasný humor jiskrné vervy vnáší svou groteskní nesouměrnost do nepatrných krajinných výsekiiv. Takto se Hálkovi přede všemi lyriky našimi podařilo namalovat pole a louku, aniž potřeboval jakékoliv kulisy a jakéhokoliv lidského výjevu. A přece zachvívá tu život velmi rušný nivou prohřátou až po srdce a koupající se v modrém vzduchu májovém: žitný lán tančí šustě hedvábným šatem skočnou, objímán a líbán sluncem; na jetelišti zlatí brouci hledají čtyřlístek lásky a pamlsalky včelky ptají se po něm v medu; na mezi dvoří se starý bodlák sedmikráskám. které se otřásají smíchem; osením letí větřík s básníkem a rozvlňujíce je šeptmo popíjejí jeho viini - není věru potřebí lidských postav tam, kde každý přírodní jev nadán jest sám schopností pohybu. dění, rozmaru, a kde po celý boží den chodí to nejinak než na středočeské vsi básníkova domova. Jako svérázný malíř háje a světlého lesa požívá Vítězslav Hálek právem proslulosti, jíž neotřesou ani námitky pedantů nechápajících právě tajemství toho, co nazýváme odvahou malí3"ského oka; jde-li o názornost krajinářského objevu. pravý umělec raději překreslí než nedokreslí, kdežto opatrný školomet octne se vždycky v rozpacích. jež nejčastěji zamaskuje pohodlnou výtkou pravděnepodobnosti. I ziistanou Hálkovou pýchou smělé zkratky postřehii vysoce svébytných, které uváděly v úžas čtenáře nezvyklé dívati se výtvarně: laň pijící za šera červánky z jezera hor; bělounká bříza. jež vyběhla z lesa na pokraj jako kozička ze stáda; cesta klenutá do lesii jako bílý miistek; břízy bílé jako křída se zelenými fábory, představující slavnostní praporce na lesním okraji; čtverák větřík, čechrající kadeřemi mlčících a podřimujících lesii, které si odměřují každý dech; stromy chodící lesem na večer před lunou; nalomená bříza na lesním hřbitově piil jako kříž. půl jako kazatel; měsíc v priihledném šatě se samým třepením, máčejícl zlatý lem v hloubce jezerní. Kdo se zadívá pozorněji do těchto obrazů rozkošně mladistvých ve 39